CRC SUPREME COURT
CASE NO. $239686 8.25(b) FILED

4
IN THE SUPREME COURT NOV'14 2017

Navarreie Clerk
OF THE STATE OF CALIFORNIA Jorge [

Deputy

STANLEY WILSON,
Plaintiff and Appellant,
Vs.

CABLE NEWS NETWORK, INC., A DELAWARE CORPORATION; CNN
AMERICA, INC., A DELAWARE CORPORATION; TURNER SERVICES, INC.,
A GEORGIA CORPORATION; TURNER BROADCASTING SYSTEM, INC., A

GEORGIA CORPORATION; PETER JANOS, AN INDIVIDUAL,

Defendants, Respondents and Petitioners.

AFTER PUBLISHED COURT OF APPEAL DECISION,
SECOND APPELLATE DISTRICT, DIVISION 1
CASE N0.B264944
L.OS ANGELES SUPERIOR COURT CASE No. BC559720
HONORABLE MEL RED RECANA

APPELLANT’S ANSWERING BRIEF ON THE MERITS

LISA L. MAKI, ESQ., SBN 158987  CARNEY R. SHEGERIAN, SBN 150461

LAW OFFICES OF LISA L. MAKI JILL MCDONELL, ESQ., SBN 162612

523 W. 6TH STREET, SUITE 450 SHEGERIAN & ASSOCIATES, INC.
LOS ANGELES, CA 90014 225 SANTA MONICA BLVD., STE. 700
TELEPHONE: 213.745.9511 SANTA MONICA, CALIFORNIA 90401
FACSIMILE: 213.745.9611 TELEPHONE: (310) 860 0770
E-Mail: Imaki@lisamaki.net FACSIMILE: (310) 860 0771

E-Mail: CRS@Shegerianlaw.com

ATTORNEYS FOR PLAINTIFF AND APPELLANT,
STANLEY WILSON



CASE NO. 5239686

IN THE SUPREME COURT

OF THE STATE OF CALIFORNIA

STANLEY WILSON,
Plaintiff and Appellant,

VS.

CABLE NEWS NETWORK, INC., A DELAWARE CORPORATION; CNN
AMERICA, INC., A DELAWARE CORPORATION; TURNER SERVICES, INC.,
A GEORGIA CORPORATION; TURNER BROADCASTING SYSTEM, INC., A

GEORGIA CORPORATION; PETER JANOS, AN INDIVIDUAL,

Defendants, Respondents and Petitioners.

AFTER PUBLISHED COURT OF APPEAL DECISION,
SECOND APPELLATE DISTRICT, DIVISION 1
CASE NO. B264944
LOS ANGELES SUPERIOR COURT CASE NO. BC559720
HONORABLE MEL RED RECANA

APPELLANT’S ANSWERING BRIEF ON THE MERITS

Lisa L. MAKI, EsQ., SBN 158987 CARNEY R. SHEGERIAN, SBN 150461

LAW OFFICES OF LISA L. MAKI JILL MCDONELL, ESQ., SBN 162612

523 W. 6TH STREET, SUITE 450 SHEGERIAN & ASSOCIATES, INC.
LOS ANGELES, CA 90014 225 SANTA MONICA BLVD., STE. 700
TELEPHONE: 213.745.9511 SANTA MONICA, CALIFORNIA 90401
FACSIMILE: 213.745.9611 TELEPHONE: (310) 860 0770
E-Mail: Imaki@lisamaki.net FACSIMILE: (310) 860 0771

E-Mail: CRS@Shegerianlaw.com

i L

ATTORNEYS FOR PLAINTIFF AND APPELLANT,
STANLEY WILSON



TABLE OF CONTENTS

I.  RESPONSE TO CNN’S STATED ISSUES. ....oooiiiriiiineneeeeee e 6
II. OVERVIEW AND SUMMARY OF WILSON OPINION ......cccccoouvevrrirnnnns 12
III. FACTUAL OVERVIEW L..o.ooiiiiieniteetetettese et 17
A. Wilson’s Employment at CNN. ......ccccvveerinierniieenieeicie e 17
B. CNN’S Plagiarism Accusation Is Pure Pretext. .......ccccovvvvieeiiennnn.. 19
C. CNN Incorrectly Asserts that Wilson Admitted that “the Plagiarism
Was Solely His ‘Fault.”” ......cccovreiiieeeeeeeceee e 21
IV. LEGAL ANALYSIS ..ottt ettt 23
A. CNN’s Warnings That Employment Claims Such as Wilson’s Will
Chill Free Speech, If Section 425.16 Does Not Apply, Are
Groundless. ...t e 23
B. The Wilson Court Looked to CNN'’s Tortious Actions As Alleged To
Determine if Wilson’s Claims Arose from Protected Activity; It Did
Not Exempt Employment Discrimination, Harassment and
Retaliation Claims From Section 425.16. ......ccccooveivvvivvinceenneennne. 29
C. Wilson Has Created No Exemption from Section 425.16................ 35
Wilson Is Consistent with Case Law, Including Park...................... 37
E. The Appellate Court Analyzed Wilson’s Defamation Claim
Consistently with Case Law; “Name Recognition” and Being “In the
Public Eye” Were Not Required. .......ccccceeveerveieniiencnnieciennee e, 43
V. CONCLUSION ..ottt ettt te s sre s s e teb s b eare e 51
CERTIFICATE OF WORD COUNT......oooiiiiiiirieienteecrreste e e ecas v 52



TABLE OF AUTHORITIES

Cases
Albanese v. Menounos (2013) 218 Cal.App.4th 923......ccovevviriiieieieeee. 47,50
Alicia T. v. County of Los Angeles (1990) 222 Cal.App.3d 869 .........cccecuveeunnee. 44
Barry v. State Bar of California (2017) 2 Cal.5th318.....coeciieeeieeeeee 42
Bonniv. St. Joseph (2017) 13 Cal.App.Sth 851 ..o, 38
Brown v. Kelly Broadcasting Co. (1989) 48 Cal.3d 711.....cccccuvvrvvinvnniiierrennenn. 23
Castleman v. Sagaser (2013) 216 Cal.App.4th 481 .....cceevevvveiiieiiriccieeeereeee. 42
Chavez v. Mendoza (2001) 94 Cal. App.4th 1083........cccevvrvririenieieeere . 41,42
City of Cotati v. Cashman (2002) 29 Cal.4th 69........cccccevvvrrereennnnnen. 13, 16, 30, 41
City of Industry v. City of Fillmore (2011) 198 Cal.App.4th 191 .................... 40, 47
Commonwealth Energy Corp. v. Investor Data Exchange, Inc.

(2003) 110 Cal.APP.Ath 26 ....ceeemiiirieririeeceee et 10, 45, 47
Consumer Justice Center v. Trimedica International, Inc.

(2003) 107 CalLAPP-4th 595 ..ot 47,48
Daniel v. Wayans (2017) 8 CalApp.5th 367 ....ooveveriieereereeteeeeeeeeee et 38

Department of Fair Employment & Housing v. 1105 Alta Loma Road Apartments,
LLC (2007) 154 Cal.App.4th 1273 (..oomiiiiieeeeeeceetetee et 39

Du Charme v. International Brotherhood of Electrical Workers

(2003) 110 Cal.APP.Ath 107 ...ttt e 48
Dyer v. Childress (2007) 147 Cal.App.4th 1273.....ccvviiverieeeeceeeeeeeecee e 40
Equilon Enterprises v. Consumer Causes (2002) 29 Cal.4th 53........ccccceeervennnnn. 42
FilmOn.com v. Double Verify, Inc. (2017) 13 Cal.App.5th 707 ...................... 47,48
Gallanis-Politis v. Medina (2007) 152 Cal.App.4th 600 ..........ccccvevvevvrerenernnn. 37

Greater L.A. Agency on Deafness, Inc. v. CNN, Inc.
(Oth Cir. 2014) 742 F.3d 414 ...ttt e 26



Hall v. Time Warner, Inc. (2007) 153 Cal.App.4th 1337 c..oocervivriieeeee 47
Hunter v. CBS Broadcasting Inc.,

(2013) 221 Cal.App.4th 1510 c..coiiniiiiiiiieeeeer e, 7, 34, passim
Huntingdon Life Sciences v. Stop Huntingdon Animal Cruelty USA

(2005) 129 Cal.App.4th 1228 ...t 36

Ingels v. Westwood One Broadcasting Services, Inc.

(2005) 129 Cal.App.4th 1050 ....ooeeieeiieeieeeereeeetete et 26
Kibler v. Northern Inyo County Hospital Dist., (2006) 36 Cal.4th 19................... 36
Lieberman v. KCOP Television, Inc., (2003) 110 Cal.App.4th 156 ...................... 50
Lyle v. Warner Bros. Television, (2006) 38 Cal.4th264............ccoccvvenveenneen. 24,25

Martin v. Inland Empire Utilities Agency

(2011) 198 Cal.App.4th 611 ..o 8,28, 33, passim
McDermott v. Ampersand Publ'g, LLC (9th Cir. 2010) 593 F.3d 950................... 27
McGarry v. University of San Diego (2007) 154 Cal. App.4th 97 ......ccoveenvennnn, 50
Nam v. Regents of University of California

(2016) 1 Cal.App.Sth 1176 ....eeieiiiiieieeeeeeteer e 8, 32, passim
Navellier v. Sletten (2002) 29 Cal.4th 82 ......ccccorviiiiiiiciiierreee, 12, passim

Park v. Board of Trustees of California State University

(2017) 2 Cal.5th 1057 ..ottt 7, passim
Rivero v. American Federation of State, County &Municipal Employees,

ALF-CIO (2003) 105 Cal.App.4th 913 ...ceiieee e 48

San Diegans for Open Government v. San Diego State University

Research Foundation (2017) 13 Cal.App.Sth 76 ...coccvevveeeviiiiriieeeie e, 41
Scott v. Metabolife International (2004) 115 Cal.App.4th 404 ..........cc.cuvvenne..e. 15
Shulman v. Group W Productions, Inc., (1998) 18 Cal.4th 200 ............................ 25

Talega Maintenance Corp. v. Standard Pacific Corp.
(2014) 225 Cal.APP.Ath 722 ..ottt e eae b eae s 40



Tamkin v. CBS Broadcasting (2011) 193 Cal.App.4th 133 ..ccooeiinieieeeeeeeee 49

Taus v. Loftus (2007) 40 Cal.4th 683 ........oooiiieee e 49
Terry v. Davis Community Church (2005) 131 Cal.App.4th 1534 ...........cvenee.e. 48
Tuszynska v. Cunningham (2011) 199 Cal.App.4th 257 ......ccccvveuenne 7-9, 34, passim
Weinberg v. Feisel (2003) 110 Cal.App.4th 1122 .....cccovvriviiniiiiiieeieeee, 46, 47
Wilbanks v. Wolk (2004) 121 Cal.App.4th 883 .......cccvriivciicnene 10, 11, 47, passim
Wilson v. Cable News Network, Inc. (2016) 6 Cal.App.5th 822................. 6, passim
World Financial Group, Inc. v. HBW Ins. & Financial Services, Inc.

(2009) 172 Cal.APP.Ath 1561 ...c..ooiiiiiiiiiienti et 47
Young v. Tri-City Healthcare Dist. (2012) 210 Cal.App.4th 35.....ccociriirenennne. 31
Statutes
California Code of Civil Procedure Section 425.16.......c...cccevevevrvcenennen. 6, passim
California Code of Civil Procedure Section 425.17 .......cccooviiiiineininciiecennieneenns 28
California Rules of Court NO. 8.204 ........cooeieiiriireieniriiteetcere e ae e s 44
California Rules of Court No. 8. 1115 (oot 38, 41



CASENO S239686
IN THE SUPREME COURT

OF THE STATE OF CALIFORNIA

STANLEY WILSON,
Plaintiff and Appellant,
Vs.

CABLE NEWS NETWORK, INC., A DELAWARE CORPORATION; CNN AMERICA,
INC., A DELAWARE CORPORATION; TURNER SERVICES, INC., A GEORGIA
CORPORATION; TURNER BROADCASTING SYSTEM, INC., A GEORGIA
CORPORATION; PETER JANOS, AN INDIVIDUAL,

Defendants, Respondents and Petitioners.

APPELLANT’S ANSWERING BRIEF ON THE MERITS

I. RESPONSE TO CNN’S STATED ISSUES.

Issue 1: Case law treats a Defendant’s discriminatory motive as alleged
as relevant to the prong one determination of whether claims arise from
conduct in furtherance of defendant’s right of free speech under CCP §
425.16(b).

Cable News Network, Inc. (“CNN” collectively references all defendants)
asserts an employer’s alleged discriminatory motive is irrelevant to the first prong
of the anti-SLAPP statute regarding whether its employee’s claims arise from
conduct in furtherance of defendant’s right of free speech. CNN incorrectly asserts
that the appellate court in Wilson v. Cable News Network, Inc., (2016) 6
Cal.App.5th 822 (“Wilson”), held that “the mere allegation of a discriminatory or

retaliatory motive is sufficient to take a case outside the protections of the anti-



SLAPP statute, regardless of the nature of the conduct.” (CNN Brief on Merits
(“CNN-Brief”), p. 11.).

The Wilson Court looked to the specific allegations making the claim
actionable to determine if Section 425.16 applied. Rejecting CNN’s argument, the
Wilson Court noted that “the only reason defendants’ failure to promote and firing
of plaintiff are actionable is that they were allegedly acts of discrimination and
retaliation. Absent these ‘motivations,” Stanley Wilson's employment-related
claims would not state a cause of action.” (Wilson, 6 Cal.App.5th at p. 835.) A
producer’s involvement in news reporting does “not mean that defendants' alleged
discrimination and retaliation against plaintiff--a long-term, well-reviewed
existing employee that CNN had already deemed qualified and acceptable to shape
its news reporting--was also an act in furtherance of its speech rights.” (Id. at p.
834.) “CNN could not argue that because it is a news agency it is allowed to
discriminate, harass, or retaliate against its employees.” (Id. at p. 837.) The Wilson
Court emphasized that “[t]he critical issue concerns whether ‘the plaintiff's cause
of action itself was based on an act in furtherance of the defendant's right of
petition or free speech,’” and concluded it was not. (Id. at p. 837.)

If protected activity is alleged in the complaint to constitute an element of the
tort, then defendants’ motive will not make SLAPP laws inapplicable. No such
conduct however was alleged in Wilson’s complaint, so defendant’s tortious
motive indicates the basis of liability and is considered in determining the conduct
from which the claim arises.

In asserting discriminatory motive is irrelevant to the first prong of the
analysis, CNN relies upon Tuszynska v. Cunningham, (2011) 199 Cal.App.4th 257
(“Tuszynska), and Hunter v. CBS Broadcasting Inc., (2013) 221 Cal.App.4th
1510 (“Hunter”). This Court, however, addressed this issue in its discussion of
appellate decisions which have accurately distinguished “activities that form the
basis for a claim and those that merely lead to the liability-creating activity or

provide evidentiary support for the claim,” in Park v. Board of Trustees of



California State University, (2017) 2 Cal.5th 1057, 1064-1067 (“Park’), where it
also disapproved Tuszynska, supra. (Id. at p. 1071.)

This Court noted with approval decisions considering whether the actionable
conduct was alleged to have been motivated by discrimination. Specifically, it
noted with approval consideration of the employer’s discriminatory motives in
Martin v. Inland Empire Utilities Agency, (2011) 198 Cal.App.4th 611. “Liability,
if any, would arise from the constructive discharge of the plaintiff for illegal
reasons, not the defendants’ evaluations of the plaintiff at the agency's board
meeting.” [Emphasis added.] (Park, 2 Cal.5th at p. 1066, citing Martin, at pp. 624-
625.)

This Court similarly cited the consideration of discriminatory motives in
Nam v. Regents of University of California (2016) 1 Cal.App.5th 1176 (“Nam”).
“Nam illustrates that while discrimination may be carried out by means of speech,
such as a written notice of termination, and an illicit animus may be evidenced by
speech, neither circumstance transforms a discrimination suit to one arising from
speech. What gives rise to liability is not that the defendant spoke, but that the
defendant denied the plaintiff a benefit, or subjected the plaintiff to a burden, on
account of a discriminatory or retaliatory consideration.” [Emphasis added.]
(Park, 2 Cal.5th at p. 1066.) The defendant’s reasons/motive for its conduct
identify the conduct giving rise to the claim.

Addressing Park’s specific allegations, this Court explained, “[t]he elements
of Park’s claim... depend not on the grievance proceeding, any statements, or any
specific evaluations of him in the tenure process, but only on the denial of tenure
itself and whether the motive for that action was impermissible... Plaintiff could
have omitted allegations regarding communicative acts or filing a grievance and
still state the same claims."” (Id. at p. 1068.) Wilson could similarly have omitted
the pretextual reasons offered by CNN as the reason for his termination
(plagiarism) and still have stated a claim. Conversely, had Wilson only referenced

the pretextual reasons proffered for his termination, rather than CNN’s



discriminatory conduct, he would have failed to state a cause of action.

This Court noted that Tuszynska had concluded “that a claim arising from a
decision inevitably arises from the communications leading to that decision.”
(Park, 2 Cal.5th at p. 1071.) CNN similarly argues that Wilson’s claims arise from
CNN’s plagiarism investigation, instead of from CNN’s discriminatory conduct.
This Court disapproved Tuszynska’s presupposition that “courts deciding anti-
SLAPP motions cannot separate an entity's decisions from the communications
that give rise to them, or that they give rise to.” (Id. at p. 1071.)

Specific allegations regarding a defendant employer’s tortious intent/motive
are relevant to determining what wrongful actions give rise to a plaintiff’s claims
and whether those actions constitute protected conduct. The Wilson Court
appropriately considered which of CNN’s actions were alleged to have been

discriminatory in determining which actions gave rise to Wilson’s claims.



Issue 2: Regarding Wilson’s defamation claim, CNN inaccurately
presupposes that the Wilson Court required that a defendant
demonstrate that the plaintiff had “name recognition” or was
“otherwise in the public eye” under prong one of the anti-SLAPP
Statute.

The Wilson Court did not hold that a defendant addressing a defamation
claim must demonstrate that the plaintiff had “name recognition” or was
“otherwise in the public eye” to meet the first prong of the anti-SLAPP statute.
The Wilson Court properly considered these among other factors in determining
whether CNN’s alleged defamatory statements furthered its free speech rights in
connection with a public issue or issue of public interest. Since Wilson’s
defamation claim arose from private statements not about a person in the public
eye which were made to a small number of people who could affect Wilson’s
career, CNN did not satisfy prong one regarding Wilson’s defamation claim.

The Wilson Court noted the following generally applicable principles:

“Three general categories of cases have been held to concern an
issue of public interest or a public issue: ‘(1) The subject of the
statement or activity precipitating the claim was a person or entity in
the public eye. [Citation.] []] (2) The statement or activity
precipitating the claim involved conduct that could affect large
numbers of people beyond the direct participants. [Citation.] [{] (3)
The statement or activity precipitating the claim involved a topic of
widespread public interest.’” (Commonwealth Energy Corp. v.
Investor Data Exchange, Inc. (2003) 110 Cal.App.4th 26, 33
(“Commonwealth™).) ‘As to the latter, it is not enough that the
statement refer to a subject of widespread public interest; the
statement must in some manner itself contribute to the public
debate.” (Wilbanks [v. Wolk (2004)] 121 Cal.App.4th [883,] 898.)”

(Wilson, 6 Cal.App.5th at pp. 832-833.)
The Wilson Court considered each of these categories. It found that Wilson
was not in the public eye and was hidden from public view, that the alleged

defamatory statements did not affect large numbers of people beyond the direct

10



participants, and that the statements did not involve a topic of widespread interest.
(Id. at pp. 837-839.) It found the defamatory statements involved “a private issue
involving plaintiff, defendants, and perhaps a small number of other CNN
employees,” and the “statement to the effect that plaintiff plagiarized passages in
the Baca article in no way contributed to public debate regarding Baca's
retirement.” (Id. at pp. 838-839.) CNN’s analysis conflates the requirements
addressed these three separate categories of claims, inaccurately suggesting that
Wilson required all three be satisfied.

CNN asserts that Section 425.16(e)(4) includes “free speech furthering
actions that may not themselves be of interest to the public, but which nevertheless
are connected to an issue of importance to the public,” but it dismisses the need for
that speech to somehow contribute to the public debate. (CNN-Brief, pp. 59-60.)
Not surprisingly, CNN’s analysis of the defamation claim completely omits
Wilbanks, supra, and other cases addressing that public debate requirement.

CNN improperly invokes a broad and amorphous public interest to suggest a
public interest is involved. It cites to the public’s interest in the news and
journalistic ethics and the Baca story as topics of widespread public interest.
CNN’s defamatory statements were not about these broad topics, nor were they
designed to inform the public of an issue of public interest.

The Wilson Court accurately found Wilson’s defamation claim not subject to

Section 425.16.

11



II. OVERVIEW AND SUMMARY OF WILSON OPINION

“The California anti-SLAPP statute was intended to counter the ‘disturbing
increase in lawsuits brought primarily to chill the valid exercise of the
constitutional rights of freedom of speech and petition....” ...It has been suggested
that ‘[t]he cure has become the disease--SLAPP motions are now just the latest

999

form of abusive litigation.”” (Nam, supra, 1 Cal.App.4th at p. 1179, quoting
Navellier v. Sletten (2002) 29 Cal.4th 82, 96 (dis. opn. Brown).) And, the disease
will become fatal to the rights of employees of media conglomerates, if this Court
accepts CNN’s flawed interpretation of anti-SLAPP laws. Employees of media
conglomerates attempting to assert their rights are already engaging in David
versus Goliath battles against behemoths such as CNN, with the media completely
against the little guy.! Add the obstacle of anti-SLAPP motions requiring
evidentiary proof without the benefit of discovery, threats of attorney fees when
the media giants win and lengthy appellate delays when the media giants lose, and
practically speaking, employees of media conglomerates lose their basic
protections under California law. The Trial Court accepted CNN’s flawed logic, so
Wilson is here three years after filing, having conducted no discovery and liable
for over $130,000.00 in attorneys’ fees, because he protested years of
discrimination at CNN. The appellate court rightly corrected that error.

After receiving “above-satisfactory” performance reviews as a behind the
scene producer at CNN for 18 years, Stanley Wilson sued CNN for discrimination,
retaliation, wrongful termination and defamation. CNN moved to strike all of

Wilson’s claims (V3AA/754:13-755:14) but failed to prove they arose from

! This fact is apparent in the amicus briefs previously filed. These media
employers lecture about the threat to the press’s First Amendment rights posed by
litigation, citing to cases involving attempts to compel, to prevent or to punish the
publication of news/stories. No such facts are at issue here. Joining CNN’s battle,
these employers’ interests are not as broadcasters and publishers communicating
to the public. Their interests are as employers of thousands of people.

12



CNN’s conduct in furtherance of its right of free speech in connection with a
public issue or issue of public interest.
Division One of the Second District summarized the parties’ positions:

“With respect to his ‘employment-related claims,” ... [Wilson]
contends that defendants’ ‘behind-the-scene treatment of a behind-
the-scene producer’ is neither in furtherance of defendants’ free
speech nor in connection with a matter of public interest.
Defendants, in contrast, argue that because CNN is a news provider,
all of its ‘staffing decisions’ regarding plaintiff were part of its
‘editorial discretion’ and ‘so inextricably linked with the content of
the news that the decisions themselves’ are acts in furtherance of
CNN’s right of free speech that were ‘necessarily 'in connection'
with a matter of public interest news stories relating to current events
and matter[s] of interest to CNN's news consumers.’”
(Wilson, 6 Cal.App.5th at pp. 833-834.)

Heavily relying upon a liberal interpretation standard, CNN’s analysis
downplays and ignores the specific requirements of Section 425.16. CNN
contends that a sufficient nexus exists between its employee’s claims and a
protected activity, by the mere fact that its employees’ jobs are connected to news
reporting, regardless of the tortious conduct alleged. Following that logic, all
CNN’s employment-related decisions will be subject to special motions to strike,
because its employees’ end product is connected to an issue of public interest —
news reporting. If this argument is accepted, the alleged harassment victims of
Harvey Weinstein should also expect anti-SLAPP motions, since their claims arise
from their positions connected to his production studio and the creative process.

Contrary to CNN’s reasoning, this Court explained that “[a] claim arises
from protected activity when that activity underlies or forms the basis for the
claim.” (Park, 2 Cal.5th at p. 1062, citing City of Cotati v. Cashman (2002) 29
Cal.4th 69, 78.) “The mere fact that an action was filed after protected activity
took place does not mean the action arose from that activity for the purposes of the

anti-SLAPP statute.” (Park at p. 1063, citing Navellier, supra, 29 Cal.4th at p. 89.)

Instead, the focus is on determining what “the defendant's activity [is] that gives

13



rise to his or her asserted liability--and whether that activity constitutes protected
speech or petitioning.” (Ibid. quoting Navelier, at p. 92.) “[I]n ruling on an anti-
SLAPP motion, courts should consider the elements of the challenged claim and
what actions by the defendant supply those elements and consequently form the
basis for liability.” [Emphasis added.] (Park at p. 1063.)

CNN’s actions supplying the elements of Wilson’s claims are Wilson’s
supervisor’s discriminatory and harassing conduct preceding his termination and
CNN’s refusal to promote and decision to terminate him for discriminatory
reasons. CNN’s assertion that Wilson plagiarized supplies no element of Wilson’s
employment-related claims. Wilson did not seek an on-air position or role. The
person conveying a message on-air may constitute part of the message being
communicated depending upon the claim alleged, a type of non-verbal
communication (e.g., choosing a distinguished older man or sexy young person as
a television show host could constitute part of the message conveyed). In contrast,
Wilson worked behind the scenes for almost two decades. His connection to
CNN’s message as conveyed is incidental to his employment-related claims.

The Wilson Court analyzed prong one of CNN’s anti-SLAPP motion
consistently with this Court’s directives in Park. It differentiated hiring decisions
from CNN’s later discrimination and retaliation against “a long-term, well-
reviewed existing employee that CNN had already deemed qualified and
acceptable to shape its news reporting.” (Wilson, 6 Cal.App.5th at p. 834.) It
reasoned:

“CNN’s actions in 2014 premised upon the alleged plagiarism
concerning Sheriff Baca are not the basis of Wilson's claims that
CNN subjected him to discrimination, harassment and retaliation
before he even wrote the Baca report. If we accept CNN’s argument
as to the first prong, we must necessarily disregard what Wilson has
alleged CNN did for a decade prior to his termination—conduct that
was not a matter of public interest and could not be justified on the
basis of CNN’s status as a news entity.”

(Id. at p. 837.) It found that Wilson’s employment-related claims were not based

14



on an act in furtherance of CNN’s right of free speech. (Ibid.)

The Wilson Court found that authorities reveal “no support for the treatment
of employment discrimination and retaliation as a mere motive of no consequence
in the determination of the applicability of section 425.16.” (Id. at p. 834.) It did
not hold that mere allegations of a discriminatory or retaliatory motive are
sufficient to take a case outside the protections of the anti-SLAPP statute. It
rejected “defendants’ characterization of their allegedly discriminatory and
retaliatory conduct as mere ‘staffing decisions’ in furtherance of their free speech
rights.” (Id. at p. 836.)

“[T]f the allegations of protected activity are only incidental to a cause of
action based essentially on nonprotected activity, the mere mention of the
protected activity does not subject the cause of action to an anti-SLAPP motion.”
(Scott v. Metabolife International (2004) 115 Cal.App.4th 404, 414.) CNN
attempts to use its incidental and undisputed right to publish whatever it chooses
to transform Wilson’s employment claims.

Regarding Wilson’s defamation claim, the Wilson Court found first that “the
record does not show that plaintiff was a person in the public eye. He was a
producer,” and writing for the CNN Wire desk was a comparatively small
percentage of his work by comparison to his producing. (Wilson, 6 Cal.App.5th at
p- 837.) Second, “nothing indicates that plaintiff was a celebrity at any level” or
“had name recognition.”” (Ibid.) Third, “Defendants’ allegedly defamatory
statements about plaintiff did not involve conduct that could affect large numbers

of people beyond the direct participants” and was a private issue. ? (Id. at p. 838.)

2 “The statement precipitating plaintiff's defamation claim was that plaintiff had
plagiarized passages in the Baca article, not that Baca was retiring or why. The
focus of defendants’ statement was a private controversy, not the public interest.”
(Wilson, at p. 839.) His “alleged ‘plagiarism’ underlying the allegedly defamatory
statement did not consist of large-scale copying of another’s unique work
embodying original research, but merely using a few of the same or similar
phrases or sentences regarding accurate background information.” (Ibid.)

15



Fourth, the statements “did not involve a topic of widespread public interest.”
(Ibid.) Never communicated to the public, “Defendants’ allegedly defamatory
statement to the effect that plaintiff plagiarized passages in the Baca article in no
way contributed to public debate regarding Baca's retirement.” (Id. at p. 839.)

Wilson has never disputed CNN’s right to not publish any story, and non-
publication of an article did not give rise to his claims. Had Wilson sued to have
some story/article published, for damages from non-publication of an article, or to
assert he had the right to change or not to apply CNN’s editorial guidelines -- that
would be completely different. Wilson did none of these.

Wilson’s claims do not arise from CNN'’s right of free speech in connection
with a public issue. The Wilson Court applied section 425.16 consistently with
case precedent and this Court’s directives, particularly as set forth in Park,

Navellier and City of Cotati.

16



III. FACTUAL OVERVIEW
A. Wilson’s Employment at CNN.

From 1996 to 2014, Wilson remained CNN’s only African-American news
producer in CNN’s entire Western Region for over a decade. (V2AA/346:27-
348:23, 349:1-10) He was promoted from Producer I to Producer II in 2003
(V2AA/346:27-347:2,348:8-27,349:1-11)

All of Wilson’s CNN performance evaluations were satisfactory or higher.
(V2AA/349:12-350:10; V2AA/396-499)

In 2004, Janos became the Bureau Chief of CNN Los Angeles and Wilson’s
supervisor. (V2AA/349:27-350:3,350:12-14) Janos was promoted to Western
Regional Chief and then to Vice President and Bureau Chief of CNN Western
Region in 2013. (/bid.) Until Wilson’s termination, Janos remained Wilson’s
direct supervisor. (V2AA/346:9-10,349:27-350:3)

Janos showed his preference for his white leadership team and discriminated
against, humiliated, isolated and told Wilson to keep up with the “young blood”
after repeatedly passing him over for promotion, despite Wilson’s excellent
qualifications. (V2AA/349:1-350:24,352:17-20,353:18-354:2,354:10-21)

Isolated, Wilson was left out by Janos both at work and at social events.
When Wilson raised the issue of needing diversity in the news room during
meetings and at his reviews, Janos was dismissive and conveyed his deep
opposition. (V2AA/350:15-25) Janos directed particular hostility toward Wilson.
(V2AA/352:16-20)

In 2004, Wilson complained in writing to Bob Melisso that journalists of
color were still being relegated at CNN to minor roles in the coverage of major
breaking news or events. (V2AA/351:14-15) On four separate occasions in 2007,
2008, 2009 and 2010, Wilson complained to Tim Goodly, the CNN Senior Vice-
President of Human Resources in Atlanta, that African-American men outside of
Atlanta, Washington, D.C., and New York were not being promoted and that

African-American producers and photographers were not being treated fairly

17



based upon their merits. (V2AA/352:12-353:2) Janos played an important role in
the discrimination against African-Americans regarding the failure to hire or
promote them as staff producers and television photographers in Los Angeles,
Chicago and San Francisco. (/bid.) Wilson informed Goodly of his own concerns
that his age and compensation package were increasingly being viewed by Janos
as a liability. (V2AA/353:1-2)

Wilson observed no investigation of his complaints of discrimination and
was never questioned about it. (V2AA/353:3-5,352:12-16)

Between 2005 and 2013, Wilson applied for several job opening at CNN.
(V2AA/350:25-351:13) After 2004, Wilson was rejected for all CNN positions for
which he applied; his discrimination complaints were ignored by corporate HR.
(V2AA/350:25-351:15,352:12-353:5)

Wilson met with Janos about a week before his paternity leave in August of
2013 and stated that his experience and performance reviews merited a promotion
to Senior Producer. He had already been performing the same duties as other
Senior Producers and was producing more than the other producers in that
position. Janos stated that he had no senior position for him. (V2AA/353:24-
354:2)

After his twins were born in September 2013, Wilson took five weeks of
paternity leave (three of which were vacation time). (V2AA/353:11-17) Upon
Wilson’s return, Janos assigned Hannah to high profile field assignments and
prime time documentary programs, and Wilson was frequently relegated to lesser
assignments. (V2AA/354:3-9) Hannah was performing many of Wilson’s duties
after Wilson’s paternity leave. Janos retaliated against Wilson for exercising his
right to paternity leave and complaining about discrimination in the workplace.
(V2AA/355:14-21) Hannah’s promotion was a step toward replacing Wilson,
based upon his age, race, color, association with a disabled person (his wife).
(V2AA/355:14-21)

In December 2013, Wilson spoke with Janos, expressing his concern about

18



his future and being relegated to inferior assignments since his paternity leave.
(V2AA/354:10-13)
On January 28, 2014, Wilson was terminated at age 51 and was replaced by a

much younger Caucasian man. (V2AA/345:5-6, 359:23-350:24, 383:11-20)

B. CNN’S Plagiarism Accusation Is Pure Pretext.

On January 7, 2014, Wilson covered a press conference about Sheriff Baca’s
retirement and offered to provide a story for the CNN wire desk. (V2AA/354:23-
25) In preparing the Baca story, Wilson relied upon his presence at the press
conference and his notes, as well as several sources that offered background
content and facts about the circumstances of Baca’s retirement.? (V2AA/355:10-
13) While returning to the Bureau, Wilson handwrote an outline that he wanted to
use and highlighted/underlined places where he needed to independently verify
information that may come from a published source or broadcast source, which is
a common practice. (V2AA/355:13-18)

Wilson was later unable to find his notebook with his highlighted draft, so he
started a new story on his computer. (Ibid.) Wilson completed his story to the best
recollection of his s notes, and independently verified any information from other
sources. (V2AA/355:19-20) Sources included press releases from the Sheriff’s
Department and from the U.S. Justice Department about Baca’s retirement and a
lawsuit against the Sheriff Department. (V2AA/355:20-28; V3AA/503-507)
Wilson confirmed the information about Baca’s service, adding his own
observations for context. (V2AA/355:28-356:2) Background stories that he used
included a previously published CNN story about the indictment of sheriff’s
officials. (V2AA/356:2-7; V3AA/517-519) Wilson also viewed a digital piece
posted by the Los Angeles Times and local CNN affiliates about Baca’s retirement,

3 Using sourced material and publicly provided information is common practice
when writing a story at news agencies. (V2AA/354:27-355:4)

19



in case his editors instructed him to match any reporting Wilson didn’t already
have. (V2AA/7-15; V3AA/509-515)

Wilson prematurely sent the story to the wire desk for copy edit, because he
accidently had not included all references to the independent sources, Department
of Justice and Press Release documents. Wilson was aware that copy editing was
in place at CNN when he submitted it. (V2AA/356:16-20) Wilson then heard from
Cathy Straight, the copy editor. (V2AA/356:21-357:5, 358:22) Straight expressed
concern that some of the passages looked similar to the Los Angeles Times article.
She and Wilson exchanged e-mails, he offered to submit a re-write, and he wrote
back fifteen minutes later with a few revisions and informed her that he needed to
leave but could answer any of her questions from home. (Zbid.) That evening,
Straight informed Wilson by e-mail that Janos had been notified and that the Baca
article would not be published. (/bid.; V3AA/521-527)

Three areas of concern were allegedly identified regarding Wilson’s 19
paragraph article, addressed in detail in his declaration. (V2AA/357:6-358:21) The
following excerpts were noted as similar or identical to source materials: 1.
“...who spent 48 years with the department, including 15 as sheriff;” 2. “The news
of Baca's decision to step down startled people inside and outside the agency. He
was engaged in a tough re-election battle amid several scandals that had plagued
the department;” and 3. “Last year, the U.S. Department of Justice also accused
sheriff's deputies of engaging in widespread unlawful searches of homes, improper
detentions, unreasonable force and a systematic effort to discriminate against
African Americans who received low-income, subsidized housing in the Antelope
Valley section of Los Angeles County.” (Opinion, pp. 5-6, V3AA/522-524)

Janos saw Wilson on January 8, 2013, but would not listen to his explanation
of the incident. Janos warned “there are going to be consequences.”
(V2AA/358:23-28)

On January 9, 2013, Wilson met with Janos and the Broadcasting HR
Manager Zaki and was placed on a leave of absence. (V2AA/359:1-5)

20



On January 16, 2014, Wilson had a telephone conversation with Zaki, who
suggested that Wilson write to Straight emphasizing that Wilson should add that
he had made a mistake. (V2AA/359:23-360:3)

On January 16th, Wilson requested that Zaki identify those who were
involved in evaluating the plagiarism allegation. She refused, stating that the
appropriate “stakeholders” were conducting a review. (V2AA/359:23-27, 360:10-
13)

On January 28, 2014, Janos and Zaki met with Wilson, informing him that he
had violated company policy and was terminated. Janos identified no one other
than himself involved in the termination decision. (V2AA/360:9-12) Wilson has
written approximately 200 articles for publication while at CNN, without a single
previous suggestion that he had plagiarized or used source materials without
attribution. (V2AA/359:18-22)

CNN provided no declarations from those: who supervised Wilson; who
purportedly discovered his plagiarism; who investigated the allegation; and who
ultimately decided to terminate him, including Janos. (V1AA/61-67, 107-108,
110-111) No declaration explained the involvement of Janos. (VIAA/7:21-11:14;
V2AA/350:16-353:2,354:5-21,360:9-13)

C. CNN Incorrectly Asserts that Wilson Admitted that “the
Plagiarism Was Solely His ‘Fault.””

Contrary to CNN’s assertions, Wilson did not plagiarize or “admit” that he
plagiarized. In Wilson’s January 17th letter to Straight, he acknowledged that he
had accidently sent the draft of his Baca story and took full responsibility for
having sent the story prematurely, regretting that he had rushed the story.
(V2AA/360:6-8; VIAA/115-117)

Wilson testified: “I did not plagiarize the Los Angeles Times article. I have
never stated that I plagiarized it. I used it as one of my reference materials for my

Baca article and verified information from it with my independent sources (such as

21



Justice Department press release) and then prematurely submitted the copy before
noting all independent sources. In both the first draft submitted and the revised
version that I submitted to Ms. Straight, I had independently verified all
information within them. From a journalist’s perspective, to plagiarize would
suggest that I intentionally used content from another source without proper
attribution regarding substantial and original information and without independent
verification. I neither intentionally used content from another source, nor used
substantial content from another source. First and foremost, I did not intentionally
submit that copy. Second, the phrases that I had used were background
information with little individualized style involved (such as years of service).
Third, the article was never published, and when I submitted it, I knew that the
article would be copy edited.” (V2ZAA/359: 6-17)

A CNN declaration states, when “the Row detects such similarities between a
draft story and another news source, the editor typically contacts the reporter or
field producer to discuss the issue. The editor then determines whether or not the
story can be published.... As necessary, writing supervisors may modify stories
prior to running them or in some cases after the stories have been published....”
(V1AA/65:1-9) Use of the term “typically” suggests that inadequate attribution
happens with some regularity, but CNN fails to identify how often that occurs and
identifies no policy requiring termination at the first instance of inadequate
attribution.

Wilson’s copy editors had previously re-written portions of his stories using
background information similar to other published news reports without
attribution and had moved them to digital publication without inquiring or even
notifying Wilson of these changes first. (V2AA/355:5-9)

The record includes evidence that Janos was responsible for specific CNN
stories that contained similar or identical language to previously published article.
(V2AA/372:7-374:23; V3AA/563-582) V.P. Burke published two articles on

CNN.com without attribution that contained similar or identical language to

22



previously published articles, but was not terminated. (V2AA/370:11-372:6;
V3AA/546-554; V3AA/556-561; V1AA/61-62) Evidence showed numerous CNN
stories using sourced material and publicly provided information without
attribution by on-air personality Fareed Zakaria, who was not terminated.
(V2AA/374:24-26, 374:27-383:8; V3AA/584-673)

CNN alleges that Wilson’s January 2014 termination was based upon
plagiarism in five other articles, but all of these pieces remained on CNN’s site
at least until the end of 2014. (V2AA/36, 360:14-24) Wilson was never told that
anyone at CNN believed that he had plagiarized any of these stories; he was not
allowed to respond to these claims. (V2AA/360:14-24)

IV. LEGAL ANALYSIS
A. CNN’s Warnings That Employment Claims Such as Wilson’s
Will Chill Free Speech, If Section 425.16 Does Not Apply, Are

Groundless.

CNN’s dire warnings, that free speech will be chilled if Wilson’s lawsuit is
not found to arise from CNN’s protected activity, must be dispelled. Sounding the
alarms by weaving this theme throughout each of its arguments, CNN urges that
the Wilson Court’s “reading of the statute effectively extinguishes for employers
like CNN important protections against retaliatory lawsuits directed at chilling free
speech.” (CNN-Brief, p. 26.) It repeatedly restates and warns of this threat to free
speech. (CNN-Brief, pp. 10, 30, 34, 50, 54, 68) CNN, however, provides no law or
reasoning that supports its assertion that media employers being required to
litigate their employees’ FEHA-related claims, like all other California employers,
would chill free speech in factual scenarios such as Wilson’s. The law and facts do
not support CNN’s position.

As observed in Wilson, “the press has no special immunity from generally
applicable laws.” (Wilson, p. 836.) In Brown v. Kelly Broadcasting Co. (1989) 48
Cal.3d 711, this Court held that a publication by “the news media to the general

23



public regarding a private person is not privileged under section 47(3) regardless
of whether the communication pertains to a matter of public interest.” (Id. at p.
719.) This Court’s explanation there is equally applicable here:

“The bedrock of the news media’s argument for increased protection is
that the costs of defamation actions, either in terms of judgments or
litigation costs, stifle their ability to present the news.... [T]he argument
is not logically persuasive when the injured plaintiff is a private person.
Under defendants’ theory, one could argue that a publisher or
broadcaster could better cover a ‘breaking’ news story if its reporter
could drive 100 miles per hour to get to the location of the story. No
right thinking person, however, would argue that a pedestrian run over
and seriously injured by the reporter should have to show malice to
recover. ‘The publisher of a newspaper has no special immunity from
the application of general laws. He has no special privilege to invade the
rights and liberties of others.’”
(Id. at p. 755.)

This Court proved to be an accurate soothsayer, having noted, “[i]t has
recently been reported that ‘twenty-nine corporations control most of the business
in daily newspapers, magazines, television, books, and motion pictures’ and
predicted that ‘by the 1990s a half-dozen large corporations will own all the most
powerful media outlets in the United States.’” (Ibid.) This occurred. And, some
of the same amici have chimed in here. Turner Services is the parent company of
CNN, and CNN’s reach “extends across multiple television networks carried by
cable, direct broadcast satellite, and other multichannel video programming
providers, various radio networks and CNN.com.” (V1AA/107:11-14,110:11-12)

CNN’s chilling free speech warning heavily relies upon Lyle v. Warner Bros.
Television, (2006) 38 Cal.4th 264, 297. (CNN-Brief, p 10.) Lyle was a comedy
writers’ assistant who worked on the production of Friends, featuring “adult-
oriented sexual humor, and typically relied on sexual and anatomical language,
innuendo, wordplay, and physical gestures to convey its humor.” (Id. at p. 271.)

Plaintiff was “forewarned that the show dealt with sexual matters,” and she would

be listening to their sexual jokes and sex discussions. After four months, plaintiff

24



was fired because of problems with her typing and transcription, and she later
asserted a sexual harassment claim based upon the writers’ conduct. (Id. at pp.
271-272.) No anti-SLAPP motion was brought. Affirming summary judgment,
this Court was “unable to conclude a reasonable trier of fact could... find the
conduct of the three male writers was sufficiently severe or pervasive to create a
hostile work environment.” (Id. at p. 291.) The majority did not reach Warner
Brothers’ contention that this claim infringed on its free speech rights.

Justice Chin noted, writers of the television show “were engaged in a creative
process — writing adult comedy — when the alleged harassing conduct occurred.”
(Id. at pp. 295-296, conc. opn.) Lyle’s claim was directed at restricting that
creative process. “[T]hose who choose to join a creative team should not be
allowed to complain that some of the creativity was offensive or that behavior not
directed at them was unnecessary to the creative process. When First Amendment
values are at stake, summary judgment is a favored remedy.” (Id. at p. 300.)

Wilson agrees, but his claims are unlike Lyle’s and do not challenge CNN’s
creative process. The creative process did not give rise to his claim. He does not
contest CNN’s right to publish whatever stories it wants or its right to issue its
editorial standards. Wilson merely seeks that opportunity to prove his case,
whether at trial or summary judgment.

CNN similarly cites to Shulman v. Group W Productions, Inc., (1998) 18
Cal.4th 200, 228, for the proposition that “speedy resolution of cases involving
free speech is desirable.” Shulman involved an accident victim’s invasion of
privacy and intrusion claims for the publicly aired story/footage of her rescue and
emergency helicopter ride to the hospital. Summary judgment being a favored
remedy in a case involving the subject of a news story does not suggest that a
media employee plaintiff should be required to prove his/her case before discovery
begins. Unlike a plaintiff opposing a summary judgment motion with due process
protections in place, the employee faced with an anti-SLAPP motion is required to

provide evidentiary proof without the benefit of discovery under the threats of

25



liability for the media giant’s attorney fees. The speedy resolution of such cases is
not justified at the expense of employees’ due process rights and rights to be free
from discrimination.

CNN reiterates its warning that the media’s free speech rights are threatened,
quoting the UNRUH case not involving employment discrimination Ingels v.
Westwood One Broadcasting Services, Inc., (2005) 129 Cal.App.4th 1050, 1064.
(CNN-Brief, p. 50.) Ingels asserted a radio station violated UNRUH by screening
callers by age, which he argued was not a proper method for selecting on-air
guests. The Ingels Court looked “to the context out of which appellant’s claims
arose: his attempt to express himself in an open forum carried over the airwaves of
public radio,” to conclude defendant providing “an open forum by means of a call-
in radio talk show’ meets prong one.” (/d. at p. 1064.) Ingels’s claim was aimed at
affecting the content of that talk show.

In Greater L.A. Agency on Deafness, Inc. v. CNN, Inc., (9th Cir. 2014) 742
F.3d 414, GLAD sought injunctive relief to change the way CNN has chosen to
report “by imposing a site-wide captioning requirement.” (Id. at p. 423.) The Ninth
Circuit warned:

“In concluding that CNN's conduct is in furtherance of its free speech
rights on a matter of public interest, we do not imply that every action
against a media organization or any action imposing increased costs
against such an organization falls within the scope of California's anti-
SLAPP statute. Nor do we suggest that the broad construction of the
anti-SLAPP statute triggers its application in any case marginally
related to a defendant's exercise of free speech. We adopt instead a
much more limited holding: where, as here, an action directly targets
the way a content provider chooses to deliver, present, or publish news
content on matters of public interest, that action is based on conduct
in furtherance of free speech rights and must withstand scrutiny
under California's anti-SLAPP statute.” [Emphasis added.]

(Id. at pp. 424-425.)
In contrast to Greater L.A. and Ingels, Wilson’s claims do not target the way

a content provider chooses to deliver, present or publish news content on matters

26



of public interest. Wilson’s employment claims do not compel speakers to utter or
distribute any message. The enforcement of employees’ FEHA protections are
compelling interests. These employment rights are nothing like a person’s desire
to talk on a radio show or affect content.

CNN’s public policy argument again warns of the chilling effect and cites to
several cases addressing First Amendment immunity, in which plaintiffs directly
targeted the way a content provider chooses to deliver, present, or publish news
content (e.g., McDermott v. Ampersand Publ'g, LLC (9th Cir. 2010) 593 F.3d
950.) (CNN-Brief, pp. 53-56) CNN relied upon this case law in its original anti-
SLAPP motion prong 2 merits analysis, when asserting Wilson’s claims lacked
merit based on an absolute First Amendment immunity. (VIAA/51-53) It
reiterated this argument in appellate briefing, boldly concluding: “CNN has a First
Amendment right to elect not to use Wilson's services any longer and that CNN
cannot be punished under California law for terminating his employment.”
(Respondent’s Brief, p. 33.) The Wilson Court properly rejected this contention
that media employers are unfettered by employee-protections laws because their
employees’ positions have some incidental connection to news reporting.

The Legislature enacted the anti-SLAPP law to address “lawsuits brought
primarily to chill the valid exercise of the constitutional rights of freedom of
speech and petition....” (Section 425.16(a).) Lawsuits primarily brought to chill
free speech are not synonymous with any lawsuit with any connection whatsoever
to free speech issues. CNN’s entire argument based upon First Amendment
immunity (involving claims targeting content) constitutes a protection available to
the media when content is threatened, not an issue here. CNN fails to demonstrate
that these immunity cases have any applicability to the separate analysis under a
prong one of the anti-SLAPP statute at issue here. The inapplicability of this
immunity to prong two (not at issue before this Court) was proven in Wilson’s
appellate briefing, attached for this Court’s convenience. (Attachment A, pp. 20-
29 of Appellant’s Reply Brief.)

27



CNN unsuccessfully attempts to buttress its public policy argument based
upon the legislative history of Sections 425.16 and 425.17. It notes certain claims
are excluded from Section 425.16 under Section 425.17, except for “news media
and other media defendants” when “the underlying act relates to news gathering
and reporting to the public with respect to the news media or to activities
involving the creation or dissemination of any works of a motion picture or
television studio. For claims arising from these activities, the current SLAPP
motion would remain available to these defendants.” [Emphasis added.] (CNN-
Brief, p. 52.) CNN again ignores that such claims must arise from such conduct
affecting content, which are not at issue here.

CNN eventually asserts that if Section 425.16 is not found applicable, then
“news organizations will be less likely to make editorial employment decisions...
for fear of protracted discrimination litigation” and will be penalized for rooting
out plagiarism and ethical breaches, which will “inevitably” affect the substance of
what is published/broadcast. (CNN-Brief, p. 54.) That logic is enormously flawed.
Legitimate allegations of employee plagiarism and ethical breaches will not be
“penalized,” and if legitimate, such evidence might demonstrate a legitimate
business motive in employment lawsuits.

CNN cites to a hypothetical television series about Martin Luther King, Jr.,
as exemplifying this threat to free speech. (CNN-Brief, pp. 54-55.) It describes a
producer choosing only African American actors to play roles in the series, being
sued for discrimination by a non-African American actor denied a role. As the
person seen by the public and conveying the story, the appearance and talent of
those actors in the series, including their skin color, are part of the
content/message being conveyed. On-air personalities can constitute part of the
message conveyed.

Such claims are not at issue here. The hiring process into a creative role is
different than the facts here, involving “a long-term, well-reviewed existing

employee that CNN had already deemed qualified and acceptable.” (Wilson, 6

28



Cal.App.5th at p. 834.)

A more relevant hypothetical illustrates Wilson’s claims here. Consider
instead a claim by a Latino person, already working behind the scenes for the
production studio for years on that hypothetical King series, whether as a
cameraman, producer or even writer - with no “hiring” decision involved. If the
studio then decides to fire that person because it wants only African Americans
working behind the scenes, is that employees’ discrimination claim subject to an
anti-SLAPP motion? And, should the court consider only the studio’s alleged
reasons for termination or should they consider the actual tortious reasons alleged
by the employee in his/her complaint? This Court has already answered that
question in Park. (Park, 2 Cal.5th at pp. 1066-1067.) CNN asserts that the Latino
applicant’s claim falls under the anti-SLAPP statute, based exclusively upon the
employer’s media role. The Wilson Court’s holding correctly suggests that such a
discrimination claim is too attenuated to constitute an act in furtherance of free
speech rights in connection with a public issue or an issue of public interest.

CNN has submitted no evidence to support its suggestion that allowing
employees the legal protections afforded to all other California employees will
chill CNN’s free speech rights. Its public policy argument ominously warning of a

chilling effect on free speech is unsupported by logic and law.

B. The Wilson Court Looked to CNN’s Tortious Actions As
Alleged To Determine if Wilson’s Claims Arose from
Protected Activity; It Did Not Exempt Employment
Discrimination, Harassment and Retaliation Claims From

Section 425.16.
The Wilson Court did not rewrite the anti-SLAP statute to exempt claims for
employment discrimination, harassment and retaliation, as asserted by CNN.
(CNN-Brief, p. 24.) Rather, its decision prevents media employers from

exempting themselves from laws protecting employees from adverse employment

29



actions due to race, ethnicity, color, age, etc., based merely upon defendants’
status as the “media.” The Wilson Court looked to the specific allegations making
the claim actionable and forming the basis of liability rather than to a broad and
amorphous public interest in news cited by CNN.

“In the anti-SLAPP context, the critical point is whether the plaintiff's cause
of action itself was based on an act in furtherance of the defendant's right of
petition or free speech.” [Emphasis in original.] (City of Cotati, 29 Cal.4th at p.
78.) “[T]he mere fact an action was filed after protected activity took place does
not mean it arose from that activity.” (Id. at pp. 76-77.) “That a cause of action
arguably may have been triggered by protected activity does not entail that it is
one arising from such.” (/d. at p. 78.)

As noted by this Court:

“What gives rise to liability is not that the defendant spoke, but that the
defendant denied the plaintiff a benefit, or subjected the plaintiff to a
burden, on account of a discriminatory or retaliatory consideration.”
[Emphasis added.]
(Park, supra, 2 Cal.5th at p. 1066) That is exactly what the Wilson Court
considered here.

To determine whether Wilson’s claims “arose from protected activity,” the
Wilson Court correctly noted that courts “disregard [a claim’s] label and instead
examine its gravamen.” They do this by identifying the wrongful and injury-
producing conduct that provides the foundation for the claim, “i.e., ‘the acts on
which liability is based.”” [Emphasis in original.] (Wilson, at p. 831.)

CNN reasons that, because the Wilson Court considered alleged

discriminatory intent, it did not examine whether Wilson’s claim arose from

30



CNN’s acts in furtherance of its right of free speech.* It asserts “alleged
motivations are irrelevant” to this determination, providing a table of cases
without analysis in which courts examined defendant’s underlying actions, as if
the Wilson Court did not consider defendant’s actions. (/d. at pp. 24-26.) That is
inaccurate.

In deciding whether the initial “arising from” requirement is met, a court
considers the pleadings and affidavits stating the facts upon which the liability is
based. (Navellier 29 Cal.4th at p. 89.) However, the pleaded facts must be
accepted as true. (Young v. Tri-City Healthcare Dist. (2012) 210 Cal.App.4th 35,
54.) “The question is what is pled-not what is proven.” (Nam, 1 Cal.App.5Sth at p.
1184.) “[A] claim may be struck only if the speech or petitioning activity itself is
the wrong complained of, and not just evidence of liability.” (Park, 2 Cal.5th at p.
1060.)

In accordance, the Wilson Court looked to the complaint first to see if any
protected activity was alleged to constitute an element of the tort, which it was not.
Wilson’s employment claims do not arise from CNN’s actions in furtherance free
speech, do not contest CNN’s editorial standards, and do not seek to control
content or editorial standards. Wilson alleged that CNN’s discrimination and
retaliation against him had nothing to do with those issues. CNN’s decision not to
publish an internet article was not synonymous with its decision to discriminate
against and terminate Wilson. Wilson agrees that CNN had every right not to
publish the Baca story for any reason whatsoever. As alleged, Wilson’s
discrimination claim did not arise from that decision. (V1AA/11:21-24) His claims

arise from the reverse, as he alleged any suggestion that the termination was

4 CNN’s anti-SLAPP Motion relied upon the “catchall” subdivision 425.16(e)(4)
(“conduct in furtherance of the exercise of... the constitutional right of free speech
in connection with a public issue or an issue of public interest™). (V3AA/754:13-
755:14)

31



related to the story was pretextual. (V1AA/10:25-27) .

As the Wilson Court reasoned, a cause of action can only arise from protected
conduct if it alleges at least one wrongful act that falls within the definition of
protected conduct. (Wilson, 6 Cal.App.5th at p. 835.) Absent allegations of
discrimination and retaliation, conduct alleged would not be actionable. (Ibid.)
“[Thhe only reason defendants’ failure to promote and firing of plaintiff are
actionable is that they were allegedly acts of discrimination and retaliation. Absent
these ‘motivations,” Stanley Wilson's employment-related claims would not state a
cause of action.... Discrimination and retaliation are not simply motivations for
defendants' conduct, they are defendants' conduct.” [Emphasis original.] (Zbid.) It
found that the gravamen of Wilson’s employment-related claims, “neither
implicate CNN’s First Amendment rights nor are a matter of public interest.” (Id.
at p. 836.)

In support, the Wilson Court cited to Nam for the proposition that “[t]o
conclude otherwise would subject most, if not all, harassment, discrimination, and
retaliation cases to motions to strike.... Such a result is at odds with the purpose of
the anti-SLAPP law.” (Wilson, at p. 835, quoting Nam, supra, 1 Cal.App.5th at p.
1189.)

This Court in Park similarly cited to Nam with approval, noting:

“‘Any employer that initiates an investigation of an employee, whether

for lawful or unlawful motives, would be at liberty to claim that its
conduct was protected and thereby shift the burden of proof to the
employee, who, without the benefit of discovery and with the threat of
attorney fees looming, would be obligated to demonstrate the
likelihood of prevailing on the merits.” [Citation omitted.] Conflating,
in the anti-SLAPP analysis, discriminatory decisions and speech
involved in reaching those decisions or evidencing discriminatory
animus could render the anti-SLAPP statute ‘fatal for most harassment,
discrimination, and retaliation actions against public employers.’”

(Park, 2 Cal.5th at p. 1067, citing Nam, at pp. 1179, 1189.)

Wilson's alleged that beginning in 2004, “he was subject to discrimination,

32



harassment and retaliation because, inter alia, he was African-American and
disliked by his superiors. He alleges that he repeatedly complained of his
circumstances to no avail. Viewed from this perspective, Wilson alleges causes of
actions that neither implicate CNN's First Amendment rights nor are a matter of
public interest.” (Wilson, at p. 836.)

The Wilson Court relied upon Martin, supra, as “additional support for
viewing discrimination and retaliation as the acts upon which liability is premised,
not mere motivations for actions--such as denial of promotions--through which
discrimination and retaliation are manifested.... [Martin] concluded that ‘the
pleadings establish that the gravamen of plaintiff's action against defendants was
one of racial and retaliatory discrimination.”” (Wilson, 6 Cal.App.5th at pp. 835-
836.)

Likewise, this Court in Park cited to Martin as a case that had respected “the
distinction between activities that form the basis for a claim and those that merely
lead to the liability-creating activity or provide evidentiary support for the claim.”
(Park, 2 Cal.5th at p. 1064.) As explained in Park, the defendant agency in Martin
argued “that the suit arose from negative evaluations of the plaintiff made by
agency officers and board members.... ‘[T}he pleadings establish[ed] that the
gravamen of plaintiff's action against defendants was one of racial and retaliatory
discrimination, not an attack on [the defendants] for their evaluations of plaintiff's
performance as an employee,” therefore, liability “would arise from the
constructive discharge of the plaintiff for illegal reasons, not the defendants'
evaluations of the plaintiff at the agency's board meeting.” (Park at p. 1066.) The
agency urged its own non-discriminatory motive, asserting that Martin’s
constructive discharge resulted from the protected conduct in evaluating him.
Their alleged discriminatory conduct caused Martin damage, not their asserted
pretext.

That analysis parallels the facts here. CNN argues that Wilson’s employment

claims arise from its actions of staffing a news-connected position in furtherance

33



of its free speech rights and/or from its critical evaluation of his Baca article.
Wilson alleged that CNN’s discriminatory conduct resulted in his claims. The
basis of CNN’s alleged liability is not staffing or hiring for a news position, but
discriminatory treatment and actions.

The Wilson Court correctly found that Hunter and Tuszynska mistakenly
based their “conclusions that the employer's motive to discriminate was irrelevant
in determining whether the defendant met its threshold burden to prove the
conduct arose from protected activity” on Navellier. (Wilson, at p. 835.) The
Navellier Court found a defendant had no “requirement of proving the plaintiff's

bl

subjective intent,” i.e., intent to chill the exercise of its constitutional rights.
(Navellier, 29 Cal.4th at p. 88.) The Wilson Court noted that the Supreme Court
“determined that the SLAPPer’s, not the defendant’s, intent was irrelevant,” so it
“does not require us to ignore the defendant's alleged motive in a harassment,
discrimination, or retaliation case.” (Wilson, at p. 835.)

This Court in Park apparently agreed, as its analysis notes the elements of
Park’s claim “depend not on the grievance proceeding, any statements, or any
specific evaluations of him in the tenure process, but only on the denial of tenure
itself and whether the motive for that action was impermissible.” [Emphasis
added.] (Park, 2 Cal.5th at p. 1068.) It also disapproved Tuszynska Court’s overly
broad consideration of communications defendants made in connection with
making attorney referrals, rather than just the discriminatory referrals which gave
rise to the claim. (/d. at p. 1971.) CNN makes the same argument as in Tuszynska,
alleging Wilson’s claims are based on “his employment producing news stories”
and “communicating that decision.” (CNN-Brief, p. 24.) Park has resoundingly
rejected an analysis under prong one based upon mere “communication of the
decision.”

No protected activity was alleged as the basis of Wilson’s claims, so the
Wilson opinion properly emphasizes “discriminatory and retaliatory conduct”

while discounting “particular manifestations” which are not protected conduct in

34



determining the elements of the tort making it actionable. Wilson did not allege
that CNN somehow “sinned in its heart.” CNN’s discriminatory conduct forms the
basis of his claim. Mere denial of promotions and termination without more are
just not actionable, without consideration of CNN’s discriminatory intent. And,
denying promotions and termination of a promotion as alleged did not constitute
conduct in furtherance of free speech. CNN ignores the actual reasoning and
approach applied by the Wilson Court which analyzed CNN’s actions. (CNN-
Brief, p. 20.)

The Wilson Court reasoned: “CNN's actions in 2014 premised upon the
alleged plagiarism concerning Sheriff Baca are not the basis of Wilson's claims...
before he even wrote the Baca report. If we accept CNN's argument as to the first
prong, we must necessarily disregard what Wilson has alleged CNN did for a
decade prior to his termination—conduct that was not a matter of public interest
and could not be justified on the basis of CNN's status as a news entity.” (Wilson,
at p. 837.) Its focus remained squarely on CNN’s activity giving rise to its asserted
liability.

Accordingly, the Wilson Court’s analysis of whether Wilson’s alleged claims
arose from CNN’s conduct in furtherance of its right of free speech is consistent
with a long line of decisions, as well as this Court’s more recent analysis of these

issues in Park, supra.

C. Wilson Has Created No Exemption from Section 425.16.
CNN argues exhaustively that Wilson is contrary to statutory language and
extensive case law because it “effectively rewrote the statute to exempt all claims

for employment discrimination, harassment, retaliation.”®> (CNN-Brief, p. 24.)

> CNN does not explain its retreat from its “exemption” argument by later stating
that the ruling finds the anti-SLAPP “generally inapplicable” to such claims.
(CNN-Brief, pp. 49-50.)

35



Wilson agrees that no single type of case may be exempted from anti-SLAPP
motions - which did not occur here. In those instances where protected activity is
alleged as an element the tort (i.e., defamation in an official proceeding or
newspaper article), defendant’s wrongful motive does not make the anti-SLAPP
statute inapplicable. Where protected conduct is not per se alleged, then Courts
need to look to whether defendant denied plaintiff a benefit or subjected the
plaintiff to a burden because of discriminatory or retaliatory considerations.

Without supporting case-specific analysis, CNN provides its “chart” of cases
purportedly addressing claims with proof of motive as an element which were
found “subject to the anti-SLAPP statute” but would not be under the Wilson’s
Court’s ruling. (CNN-Brief, pp. 25-26.) First, the defamation claim in Kibler v.
Northern Inyo County Hospital Dist., (2006) 36 Cal.4th 19, was not found subject
to anti-SLAPP statute, as the Park case pointed out “we took for granted lower
court findings as to what activity the tort claims arose from” and “did not address
the arising from issue.” (Park, at p. 1070.)

Second, in Navellier, supra, plaintifts sued for breach of contract and fraud,
alleging the defendant had signed a release of claims without any intent to be
bound by it and then violated the release by filing counterclaims. The previously
filed court claims were an exercise of freedom to petition and were an element of
the tort giving rise to liability, so motive would not make SLAPP statute
inapplicable.

Third, taking into account defendant’s alleged motive when identifying the
actions from which plaintiff’s intentional infliction of emotional distress claim
arose would not have changed the result in Huntingdon Life Sciences v. Stop
Huntingdon Animal Cruelty USA, (2005) 129 Cal.App.4th 1228. That is because
all claims alleged protected activity such as “encouragement of demonstrations
against animal testing,” which is an exercise of free rights. (Jd. at p. 1245.) The
protected activity was an essential element of the tort as alleged, regardless of

motive.

36



Fourth, in Gallanis-Politis v. Medina, (2007) 152 Cal.App.4th 600, an
employee sued two County supervisors, alleging they had obstructed her efforts to
obtain bilingual bonus pay by conducting a pretextual investigation and preparing
a false report, protected conduct requested by counsel for litigation. Considering
their alleged retaliatory motive in identifying actionable conduct would not change
the fact that “[a]bsent the investigation and report, nothing of substance exists
upon which to base a retaliation claim against them.” (Id. at p. 611.) As alleged in
the complaint, the investigation and report were essential elements of the claim,
and wrongful motive would not make SLAPP inapplicable.

CNN’s “exemption” argument fails to consider whether the free speech or
petitioning activity was alleged as an element of the tort, so alleged motives
changes would not change specifically alleged acts constituting protected activity.
The Wilson Court noted that, “defendants' choice of who works as a producer or
writer is arguably an act in furtherance of defendants' right of free speech. But this
does not mean that defendants' alleged discrimination and retaliation against
plaintiff--a long-term, well-reviewed existing employee that CNN had already
deemed qualified and acceptable to shape its news reporting--was also an act in
furtherance of its speech rights.” (Wilson, at p. 834.) Wilson requires the specific
alleged facts of the case be considered to determine if prong one is met.

That discrimination suits are unlikely to arise from protected conduct is
merely a logical result of a factual analysis. That does not mean discrimination and
retaliation suits cannot be protected activities based upon specific facts alleged.

Wilson created no statutory exemption from anti-SLAPP laws.

D. Wilson Is Consistent with Case Law, Including Park.
CNN incorrectly asserts that appellate courts considering defendant’s
motives, when determining whether the conduct giving rise to the claim is

protected conduct, have created an exemption to Section 425.16 and created a split

37



among the courts. CNN argues that the Tuszynska and Hunter cases® are the more
accurate cases, while Wilson, Nam and Bonni v. St. Joseph, (2017) 13 Cal.App.5th
851 (Review Granted 11/1/17, S244148), inaccurately state the law. CNN’s
position is wrong for several reasons.

First, these cases did not rule that discrimination-related cases are exempted.
Second, the disregard of defendant’s alleged motivation in determining which
actions give rise to plaintiff’s claims seen in Hunter and Tuszynska improperly
ignores the activities give rise to the liability. Third, Park focuses the analysis on
the specific allegations and affirms the reasoning set forth in Nam and Martin,
which is also followed in Wilson and Bonni.

Decided after Park, Bonni’ involved a surgeon’s claim that defendants
violated the whistleblower statute by retaliating against him for reporting unsafe
and substandard conditions and services at defendants’ hospitals regarding robotic
surgical-related services by suspending and denying him medical staff privileges
after a peer review process. The Bonni Court relied upon the reasoning in Park
and Nam, consistently with Mr. Wilson’s analysis herein. It concluded plaintiff’s
retaliation claim “arose from defendants’ alleged acts of retaliation against
plaintiff because he complained about the robotic surgery facilities at the hospitals,
and not from any written or oral statements made during the peer review process
or otherwise.” (Bonni, 13 Cal.App.5th at p. 855.) Bonni found, “his claim was not
based merely on defendant's act of initiating and pursuing the peer review process,
or on statements made during those proceedings—but on the retaliatory purpose or

motive by which it was undertaken.” (/d. at p. 863.)

¢ Without noting that review was granted, CNN improperly relies upon Daniel v.
Wayans, (2017) 8 Cal.App.5th 367 (Review Granted 3/20/2017, S240704). (CNN-
Brief, p. 46.) It has no precedential effect. (Cal. Rules of Court, rule 8.1115(e)(1).)

7 With review granted, Bonni has not precedential effect, but CNN addresses the
reasoning, so Wilson refers to it only for its persuasive value.

38



CNN entirely omits Martin from its briefing, which found that “[1]iability, if
any, would arise from the constructive discharge of the plaintiff for illegal
reasons, not the defendants' evaluations of the plaintiff at the agency's board
meeting.” [Emphasis added.] (Park, 2 Cal.5th at p. 1066, citing Martin, 1068
Cal.App.4th at pp. 624-625.) Consistent with Park, Nam, and Wilson, the Martin
Court considered defendant’s alleged discriminatory motive, noting “the pleadings
establish that the gravamen of plaintiff’s action against defendants was one of
racial and retaliatory discrimination.” (/bid., citing Department of Fair
Employment & Housing v. 1105 Alta Loma Road Apartments, LLC (2007) 154
Cal.App.4th 1273, 1284, finding the gravamen of complaint was discrimination,
not the exercise of defendant’s protected speech.)

As addressed in subsection IV.B., Wilson, Nam, Martin, and Park are
consistent in their consideration of defendant’s alleged motive in determining from
which conduct the claim arises.

For its opposing position, CNN relies most heavily upon Hunter, supra,
which involved a discrimination suit for failure to hire as a television weather
anchor. In Park this Court commented on the “position accepted in Hunter,”
which “treats a news media organization's decision as to who shall report the news
as an act in furtherance of that protected speech.” (Park, 2 Cal.5th at p. 1071.) The
television station in Hunter “argued that (1) the station itself engaged in speech on
matters of public interest through the broadcast of news and weather reports, and
(2) the decision as to who should present that message was thus conduct in
furtherance of the station's protected speech on matters of public interest, to wit,
its news broadcasts.” (Park at p. 1072.) Park noted that Hunter found the proper
inquiry to be whether selection of a weather anchor was in connection with a
matter of public interest. (/bid.)

Park failed to disclose whether it agreed with Hunter regarding the
identification of which activity Hunter’s discrimination claim arose from under

Section 425.16. Of note, however, this Court commented that Hunter declined “to

39



consider the significance of the hiring decision itself.” (Park at p. 1072.) Park
expressly declined to address whether Hunter was correctly decided. (Ibid.)

Hunter improperly directed the prong one inquiry to a general topic of
interest in who conveys the weather, rather than whether the specific allegedly
discriminatory hiring decision on which Hunter based his claim was protected free
speech in connection with an issue of public interest. Hunter did not consider
“what actions by the defendant supply those elements [of claim] and consequently
form the basis for liability.” (Park at p. 1063.) Hunter should have considered the
specific hiring decision alleged to have been discriminatorily motivated to
determine whether the gravamen of the complaint was protected activity.

As noted in a long line of case law, “[t]he fact that ‘a broad and amorphous
public interest’ can be connected to a specific dispute is not sufficient to meet the
statutory requirements.” (Dyer v. Childress (2007) 147 Cal.App.4th 1273, 1280.)
“Courts have generally rejected attempts to abstractly generalize an issue in order
to bring it within the scope of the anti-SLAPP statute.” (Talega Maintenance
Corp. v. Standard Pacific Corp. (2014) 225 Cal.App.4th 722, 733.) “The inquiry
must focus on the content of the speech or other conduct on which the cause of
action is based, rather than generalities or abstractions.” (City of Industry v. City of
Fillmore (2011) 198 Cal.App.4th 191, 217.)

In reliance on Hunter, CNN argues a public interest based upon CNN’s
general role in broadcasting the news. Hunter, however, identified the prong one
inquiry overly broadly. CNN also cannot genuinely assert that Wilson was a
person it was considering hiring like Hunter, that Wilson was the face of their
news or that Wilson’s claims arose from free speech content. Wilson’s job as
producer was behind the scenes, and writing for the CNN Wire desk “was a
comparatively small percentage of my work by comparison to my television
producing.” (V2AA/348:8-349:5,360:9-10, having written almost 200 stories over
a 14 year period as a producer means he wrote about one internet story a month.

(V2AA/348:15-27,359:18-20)) The television weather anchor position at issue in

40



Hunter is the face of the network communicating the news to the public.

Any connection between Wilson’s producer position and CNN’s free speech
are attenuated and incidental to his claims at best, as the activities forming the
basis of his claim were discriminatory conduct over years, with no hiring at issue.
In contrast to Hunter, the Wilson Court correctly looked to the specific allegations
from which Wilson’s claims arose.

CNN’s reasoning suggests all of its newsroom employment decisions are
speech related and inseparably intertwined with its long-term employee’s
discrimination claims. This Court’s reasoning in Park suggests otherwise, as it
lauded the appellate courts who respected the distinction between activities
forming the basis of the claim and those merely leading to liability creating
activities or providing evidentiary support. (Park, 2 Cal.5th at p. 1064.) After
unraveling the tenure decision from the protected communications leading up to
Park’s tenure decision, Park disapproved Tuszynska’s failure to separate a
defendant’s decision from communications giving rise to it. (/d. at pp. 1069-1071.)

CNN improperly suggests that courts should jump to that presumption that
defendant’s claimed constitutional rights are valid, before identifying whether any
protected conduct is implicated. A court first identifies the gravamen of the
complaint to determine whether the plaintiff's cause of action was based on an act
in furtherance of the defendant's right of free speech. (City of Cotati, 29 Cal.4th at
p. 78.) If not, then no presumptions arise. The Wilson Court correctly did this, but
CNN suggests that it conflated prongs one and two by looking to the alleged
wrongfulness of defendant’s actions, which was required in determining the
gravamen of the complaint. (CNN-Brief, p. 49, citing Chavez v. Mendoza (2001)
94 Cal.App.4th 1083, 1089.%) CNN is attempting to avoid its required “threshold

8 CNN cites to San Diegans for Open Government v. San Diego State University
Research Foundation (2017) 13 Cal.App.5th 76 (review granted 8/16/17,
S242529). (CNN-Brief, p. 49.) It has no precedential effect. (Cal. Rules of Court,
rule 8.1115(e)(1).)

41



showing that the challenged cause of action is one arising from protected activity.”
(Equilon Enterprises v. Consumer Causes (2002) 29 Cal.4th 53, 67.)

Chavez did not indicate otherwise, stating “the defendant has the initial
burden to make a prima facie showing that the plaintiff’s claims are subject to
section 425.16.” (Chavez, supra, 94 Cal.App.4th at p. 1087.) Chavez involved a
malicious prosecution action arising from the defendant’s filing of a prior lawsuit
against the plaintiffs. Plaintiffs argued that since defendant’s unsuccessfully
prosecuted claims lacking evidentiary support it indicated no constitutionally
protected right. (Id. at pp. 1088-1089.) Since plaintiff had alleged the claim arose
from the filing the complaint and “filing a lawsuit is an exercise of a party's
constitutional right of petition,” regardless of validity of the claim, the appellate
court rejected the Chavezes’ argument. (Id. at pp. 1087-1089.) No such per se
protected activity is alleged in Wilson’s complaint here.

In Castleman v. Sagaser, (2013) 216 Cal.App.4th 481, defendant made the
same argument as CNN, asserting the court “failed to presume that [defendant’s]
conduct was protected, and instead (improperly) shifted the burden to
[defendant].” (Id. at p. 495.) That argument was rejected. Presumptions of validity
did not transform an attorney’s alleged breach of fiduciary duty into a claim
arising from constitutional petitioning or free speech activity.

In disapproving Tuszynska’s reliance on communications conveying the
termination to find the termination was protected conduct, the Park Court’s
analysis redirects the focus to the conduct alleged to have been discriminatory. It
cautions against merely relying upon protected speech incidental to the actionable
conduct. The Tuszynska Court needed to consider defendant’s alleged motive to
determine the specific conduct from which the claims arose to determine if they
were protected.

Additionally, CNN incorrectly cites to Barry v. State Bar of California,
(2017) 2 Cal.5th 318, as having “affirmed a trial court’s order granting anti-

SLAPP motion directed to claims” of retaliation and discrimination. (CNN-Brief,

42



pp- 31-32.) Rather, that court addressed anti-SLAPP attorney’s fees awarded when
the court lacked jurisdiction over plaintiff’s claims; it did not address whether the
anti-SLAPP motion was properly granted. (Id. at p. 323, fn.2 [“Neither party has
contested the trial court's characterization of Barry's complaint, we assume without
deciding that the trial court correctly held that all of Barry's claims concerned the
State Bar's actions in pursuing discipline against her, and thus both arose from
protected petitioning activity...”].)

In taking into account defendants’ discriminatory motive as alleged, courts
did exactly as directed by Section 425.16 and case precedent. Park did not direct
courts to focus on the defendant’s activity without considering which activities
were alleged to be actionable — in this case discriminatory. It directed courts to
consider those specific allegations giving rise to the claim. CNN's free speech
rights merely lurk in the background of this case. Wilson properly looked at the
specific allegations alleged, rather than at a broad and amorphous public interest
asserted by CNN, to determine which of CNN’s actions supply the elements of the

challenged clam and consequently form the basis for liability.

E. The Appellate Court Analyzed Wilson’s Defamation Claim
Consistently with Case Law; “Name Recognition” and Being
“In the Public Eye” Were Not Required.

CNN moved to strike Wilson’s defamation claim under Section 425.16(e)(4).
CNN’s defamatory accusations that Wilson plagiarized four sentences of
background material in an unpublished article was a private matter concerning
Wilson, who was not a public figure or in the public eye. No evidence suggests

that his termination received any media coverage, and this plagiarism accusation

43



was not a topic of already widespread public interest. ° CNN failed to meet its
burden by failing failed to explain how its non-public communications, which in
no way contributed to a public debate, on which the defamation claim are based,
constitute a “free speech furthering act.” Those statements also were not in
connection with a public issue or issue of public interest.

Additionally, CNN’s motion failed to meet the threshold showing, since the
single paragraph addressing prong one regarding Wilson’s defamation merely
emphasized that defamation claims are typically addressed in Anti-SLAPP
Motions aimed at the exercise of First Amendment rights. (VIAA/50:2-19)
Without addressing Wilson’s actual claim, CNN incorrectly urged that it had
satisfied prong one:

“.because the [defamatory statements] were statements about CNN's
editorial standards and whether or not an employee of CNN met those
standards in reporting on a matter of public interest, namely, the
sudden retirement of Los Angeles Sheriff Lee Baca.”” [Emphasis
added.]
(Ibid.) Wilson never reported on a matter of public interest (article remained
unpublished), and no editorial standards were mentioned in defamatory
statements. CNN’s handling of this matter was not a matter of public interest

anymore than any other employer’s publication of defamatory statements about

employees would be. Having failed to address the facts actually alleged, CNN

? CNN did not seek judicial notice of any evidence. Unsupported by the record, it
references news stories evidencing the public’s interest in Wilson’s termination,
which resulted from a Google search regarding his “$5 million bias and wrongful
termination suit” against CNN, as if interest in Wilson at the time he terminated or
defamed is synonymous with a large lawsuit later filed against CNN. (CNN-Brief,
p. 72.) CNN is too sophisticated to suggest that it was unaware that cite-able facts
are limited to those in the record. (CRC No. 8.204(a)(2)(C).) This violation is
compounded and made more unreasonable by CNN’s failure to note and reliance
on two cases in which this Court has granted review and its exclusion of the
critical Wilbanks case, relied upon by the Wilson Court and in appellate briefing.
(Alicia T. v. County of Los Angeles (1990) 222 Cal.App.3d 869, 884-885.)

44



never met its burden.

CNN incorrectly argues that the Wilson Court applied a narrow construction
of “in connection with a public issue or issue of public interest” focusing on
whether Wilson was “in the public eye, “whose termination would... generate...
‘widespread public interest’ as a ‘celebrity.”” (CNN-Brief, p. 58.) In finding that
prong one was not met, the Wilson Court separately considered three general
categories held to satisfy that requirement. CNN’s analysis has merged these three
categories to suggest they instead represent a three-pronged test. The three
categories are: 1. Subject of the statement was a person/entity in the public eye; 2.
The precipitating statement/activity involved conduct that could affect large
numbers of people beyond the direct participants; or 3. The precipitating
statement/activity involved a topic of widespread public interest. (Wilson, at pp.
832-833, quoting Commonwealth, supra.) Disregarding that the third category is
one of three approaches, CNN disputes the Commonwealth holding as incorrect
because the third category is not required and public interest need not be
widespread. However, the Commonwealth Court would agree, since it provided
two additional categories of cases which would satisfy that requirement.

The Wilson Court found that Wilson’s role in the news was hidden from
public view and he was not a celebrity. It found the second category also was not
satisfied. His alleged “plagiarism” was merely using a few of the same or similar
phrases or sentences regarding accurate background information. (Wilson, at p.
839.) Wilson’s conduct “was not so grave or scandalous as to make it a topic of
widespread public interest.” (Ibid.) “[P]rivate disputes between a small number of
employees and a large, well-known employer do not involve a public issue or
issue of public interest.” An issue of public interest must ‘go beyond the parochial
particulars of the given parties,” and they did not involve a topic of widespread
public interest. (Id. at pp. 837-839, quoting Commonwealth, 110 Cal.App.4th at p.
34.)

The critical issue is again identifying the allegedly protected conduct from

45



which the defamation claim arose. The Wilson Court correctly rejected CNN’s
“argument that Baca’s retirement was the topic of widespread public interest” as
misdirecting the proper focus, because “[t]he statement precipitating plaintiff's
defamation claim was that plaintiff had plagiarized passages in the Baca article,
not that Baca was retiring or why.” (Wilson, at p. 839.) CNN disputes this focus as
erroneously too narrow. (CNN-Brief, pp. 58-60.) Again citing to Hunter, CNN
invokes the broad and amorphous — “the public’s interest in the news” and “the
accuracy and integrity of news reporting and journalistic ethics” - instead of the
specific speech at issue. (/bid.) Its entire factual analysis can be reduced to its
position that the public has an undeniable interest in the news and journalistic
ethics so anything that a major news organization does that is remotely connected
to producing the news equates to protected speech, plus Wilson received awards
from his peers so he was a topic of interest to the public. (/d. at pp. 69-72.) These
“facts” do not withstand scrutiny. CNN has merely broadened the scope of the
speech at issue in order to argue society's general interest in the subject matter
rather than in the communication at issue.

Case law requires “some degree of closeness between the challenged
statements and the asserted public interest [citation]; the assertion of a broad and
amorphous public interest is not sufficient.”” (Wilson, at p. 832, quoting Weinberg
v. Feisel (2003) 110 Cal.App.4th 1122, 1132-1133 [parties were token collectors
and defendant believed plaintiff had stolen a token, and began a campaign against
the plaintiff. Court found defendant’s communications concerned only a private
dispute, so they were not connected to an issue in the public interest].)

“By focusing on society's general interest in the subject matter of the dispute
instead of the specific speech or conduct upon which the complaint is based,
defendants resort to the oft-rejected, so-called ‘synecdoche theory of public issue
in the anti-SLAPP statute,” where ‘[t]he part [is considered] synonymous with the
greater whole.' ....we must focus on ‘the specific nature of the speech rather than

the generalities that might be abstracted from it.”” (Wilson, pp. 838-839.) “IW]e

46



must focus on "the specific nature of the speech rather than the generalities that
might be abstracted from it.” [Emphasis in original.] (World Financial Group, Inc.
v. HBW Ins. & Financial Services, Inc. (2009) 172 Cal.App.4th 1561, 1570; see
also Consumer Justice Center v. Trimedica International, Inc. (2003) 107
Cal.App.4th 595, 601; Commonwealth Energy Corp. v. Investor Data Exchange,
Inc. (2003) 110 Cal.App.4th 26, 34.)

CNN's free speech rights merely lurk in the background here. “Though
couched in noble language, defendants’ communications were not ‘about’ these
broad topics, nor were they designed to inform the public of an issue of public
interest.” (World Financial, at p. 1572.) Wilson concluded accordingly that “[t]he
record does not reflect any widespread public interest in whether plaintiff lifted
phrases from other news reports when composing” an unpublished Web article.
(Wilson, at p. 838.)

Wilson noted “it is not enough that the statement refer to a subject of
widespread public interest; the statement must in some manner itself contribute to
the public debate.” (Wilson, at p. 839, citing Wilbanks, supra, 121 Cal.App.4th at
p. 898; cited for this proposition in Hall v. Time Warner, Inc. (2007) 153
Cal.App.4th 1337, 1347.) The court in City of Industry v. City of Fillmore, (2011)
198 Cal.App.4th 191, held “we believe that under clause (4), the constitutionally
protected free speech or petitioning activity must directly contribute in some
manner to the discussion of an issue of public interest or seek to influence a
discretionary decision by an official body relating to such an issue.” (Id. at pp.
217-218.) CNN’s defamatory statements were never made to the public and
contributed to no public debate; they were entirely collateral to Baca retiring.

Completely omitting Wilbanks, Weinberg, World Financial, City of Industry,
and Albanese v. Menounos, (2013) 218 Cal.App.4th 923, from its brief, CNN
argues that section 425.16 “governs even private communications” regardless of
whether they in any manner contribute to a public debate. (CNN-Brief, p. 67,
citing to FilmOn.com v. Double Verify, Inc., (2017) 13 Cal.App.5th 707, 717

47



(Review Petition 9/5/17, S244157), Terry v. Davis Community Church (2005) 131
Cal.App.4th 1534, 1546.) FilmOn.com in fact quotes Wilbanks, addressing cases
regarding a subject of widespread public interest, noting that “the statement must
in some manner itself contribute to the public debate.” (Wilbanks, 121 Cal.App.4th
at p. 898, citing Du Charme v. International Brotherhood of Electrical Workers
(2003) 110 Cal.App.4th 107, [report that an employee was removed for financial
mismanagement was informational, but not connected to any discussion, debate or
controversy]; Consumer Justice Center v. Trimedica International, Inc. (2003) 107
Cal.App.4th 595, 601 [advertisements about a pill offering a natural alternative to
breast implants are not about the general topic of herbal supplements]; Rivero v.
American Federation of State, County and Municipal Employees, ALF-CIO (2003)
105 Cal.App.4th 913, 924 [reports that a particular supervisor was fired after
union members complained of his activities are not a discussion of policies against
unlawful workplace activities].)

In other words, these cases finding that Section 425.16(e) can apply to
private communications do not hold that the communication/conduct need not
contribute to the public debate. For instance, in Terry, supra, the Court found “that
plaintiffs’ actions gave rise to an ongoing discussion about protection of children,
which warrants protection by a statute that embodies the public policy of
encouraging participation in matters of public significance.” (Terry, supra, 131
Cal.App.4th at p. 1550.) That is a contribution to the public debate, intended or
not.

The FilmOn.com Court disagreed with Wilbanks and found the challenged
conduct need not occur in public view or advance a public debate, explaining
“Iw]hether a statement concerns an issue of public interest depends on the content
of the statement, not the statement's speaker or audience.” (FilmOn.com, 13
Cal.App.5th at 722.) To ignore the speaker and audience altogether means that a
person speaking alone in a room to herself could qualify under Section

425.16(e)(4). That is a nonsensical suggestion. What the FilmOn.Com Court has

48



ignored is that Section 425.16 does not merely require that the conduct be in
connection with a public issue or an issue of public interest but also be in
furtherance of the exercise free speech rights, meaning the audience is relevant.
And, DoubleVerify’s classification of FilmOn.com’s website as “Copyright
Infringement-File Sharing” and “Adult Content” in its reports to its subscribers
would constitute a dissemination of the message beyond a private conversation.

CNN’s reliance upon Taus v. Loftus (2007) 40 Cal.4th 683, is misplaced. In
Taus, this Court analyzed claims by the subject of a videotaped interview and case
study of child molestation. A controversy in the mental health field existed
regarding child abuse victims’ loss or suppression of their abuse memories and
therapists’ attempts to regain those memories. Defendant researchers “engaged in
conduct in furtherance of their right of free speech in (1) conducting an
investigation with regard to the validity of the Child Maltreatment article, (2)
writing and publishing responsive articles questioning the conclusions of the Child
Maltreatment article, and (3) speaking at professional conferences and meetings
regarding the issues raised by the articles.” (Id. at p. 713.) Their specific
communications both contributed to public debate and were already the subject of
public interest/debate.

CNN erroneously contends that the communications in Zaus “did not
themselves have a widespread impact on the public” (CNN-Brief, p. 62), which
directly contradicts the above finding. CNN suggests Taus demonstrates that the
subject of the controversy need not be a celebrity (CNN-Brief, p. 63), which is
undisputed. Wilson never required that the subject of the defamation be in the
“public eye.” CNN’s citation to other cases regarding no celebrity requirement are
similarly flawed and unnecessary.

CNN’s reliance on Tamkin v. CBS Broadcasting, (2011) 193 Cal.App.4th
133, is misplaced. The Tamkins’ names and information were directly used in the
content of a CSI episode, and their last names were used in the creative process.

Defendants had demonstrated a “public interest in the writing, casting and

49



broadcasting of CSI episode 913” and “a connection between the use of plaintiffs’
names and the creative process underlying episode.” (/d. at p. 144.) Those facts
have no similarity to Wilson’s claim.

Likewise, in Lieberman v. KCOP Television, Inc., (2003) 110 Cal.App.4th
156, KCOP broadcast illegal recordings of Lieberman, identifying him as having
improperly prescribed controlled substances. “Because the surreptitious recordings
here were in aid of and were incorporated into a broadcast in connection of a
public issue,” the complaint fell within the scope of section 425.16 (id. at p. 166),
unlike the accusations against Wilson which were not broadcast or did not
contribute to a public debate.

CNN relies upon McGarry v. University of San Diego, (2007) 154
Cal.App.4th 97, which involved a university head football coach and his
defamation claims regarding implications that his termination was due to
“immoral conduct” in a published news article and in a University employee’s
statement. The court found that McGarry's role as head coach “made him a public
figure, and his employment termination was already a topic of widespread public
interest,” and “it is difficult to imagine a greater ‘closeness’ between the topic of
the public interest (the termination) and the challenged statements (the reasons for
the termination).... [T]The focus of the speakers’ statements were to respond to the
public interest.” (Id. at p. 110.)

CNN’s argument should be rejected just as defendant’s argument was
rejected in Albanese. Albanese, a behind-the-scene celebrity stylist for Access
Hollywood, was accused of theft while at a hotel. The denial of defendant’s Anti-
SLAPP motion challenging her defamation claim was affirmed on appeal. “If we
were to adopt [defendant’s] overly broad definition of a public issue, we would
obliterate the requirement that ‘there should be a degree of closeness between the
challenged statements and the asserted public interest.... Moreover, the focus of
the speaker’s conduct should be the public interest, not a private controversy.’”

(Albanese, supra, 218 Cal.App.4th at p. 936.) An entity is hardly exercising free

50



speech rights in privately carrying on a discussion, defamatory or not.

The Wilson Court found: 1. Wilson is not a person in the public eye or
celebrity at any level; 2. He had no name recognition; 3. His participation has no
effect on CNN’s rating; 4. This statement was private involving Wilson, CNN and
a small number of others; 5. The statement did not involve conduct affecting large
number of people; and 6. The statement did not involve a topic of widespread
public interest. (Wilson, pp. 837-840; Sect. 1, supra.)

Consistent with case law, the Wilson Court correctly found CNN’s conduct
giving rise to Wilson’s defamation claim was not in furtherance of exercising free

speech rights in connection with a public issue or an issue of public interest.

V. CONCLUSION
The Court of Appeal’s published decision should be affirmed.

Executed this 13th day of November, 2017, at Los Angeles, California.

SHEGERIAN & ASSOCIATES, INC.

By:

Ca R. Shegerian
Attorneys for Plaintiff and Appellant,
Stanley Wilson

51



CERTIFICATE OF WORD COUNT
I, CARNEY R. SHEGERIAN, declare, as follows:

I am the attorney duly authorized to practice before all Courts of the State
of California. I am one of the principal attorney of record for Appellant and
Plaintiff. Utilizing the computer generated function of Microsoft Word 2003, I
hereby certify that the length of APPELLANT’S ANSWERING BRIEF ON THE
MERITS is 13,998 words, excluding tables, signature line and the Proof of Service
attached hereto.

I declare under penalty of perjury of laws of the State of California that the
foregoing is true and correct. Dated this 13th day of November, 2017, at Los
Angeles, California.

SHEGERIAN & ASSOCIATES, INC.

Attorneys for Appeltant and Plaintiff,
Stanley Wilson

52



Attachment A



person providing personal knowledge of that decision.

The Trial Court’s overruling of all of Wilson’s objections provides no
reason for this ruling, but the blanket manner in which they were all overruled
suggests that the objections were not substantively considered. The declarants
provided no personal knowledge or foundation suggesting that their knowledge
was synonymous with that of the entire CNN media conglomerate, nor did they
suggest how they arrived at their conclusions. This was no close call. The blanket
overruling of all of Wilson’s objections constituted an abuse of discretion.

CNN asserts Wilson’s termination and defamation claims involve freedom
of speech based upon the circumstances of Wilson termination and were thereby
protected activities, but its only evidence of those circumstances is this
inadmissible testimony. As further addressed in Wilson’s AOB, the Trial Court’s
reliance on this inadmissible evidence constituted a miscarriage of justice, because

without it, CNN failed to meet its admitted burden as the moving party.

B. CNN _WAIVED ANY CHALLENGE TO THE TRIAL
COURT’S FAILURE TO RULE UPON ITS

EVIDENTIARY OBJECTIONS. 7
CNN states “CNN filed objections to the declarations filed by Wilson
before the trial court, but they were not ruled upon. (V4AA/846-1013) CNN
renews those objections here.” (RB, p. 27, fn. 8, but see RB, p. 9, fn. 4) CNN’s

single two-sentence footnote is the extent of CNN’s argument regarding its 166-
page Evidentiary Objections, which included 160 baseless objections to Wilson’s
declaration. “The reviewing court is not required to make an independent,
unassisted study of the record in search of error or grounds to support the
judgment.... [Elvery brief should contain a legal argﬁment with citation of
authorities on the points made. If none is furnished on a particular point, the court
may treat it as waived, and pass it without consideration.” (McComber v. Wells
(1999) 72 Cal.App.4th 512, 522.)

By having failed to identify which objections it asserts are at issue and

12




having failed to demonstrate any discretionary abuse, CNN has waived any

argument regarding CNN’s objections to Wilson’s Declaration.

C. CNN FAILED TO DEMONSTRATE THAT WILSON’S
EMPLOYMENT CLAIMS AROSE FROM A PROTECTED
ACTIVITY IN CONNECTION WITH A MATTER OF
PUBLIC INTEREST.

“The moving defendant’s burden is to demonstrate that the act or acts of

which the plaintiff complains were taken ‘in furtherance of the [defendant]’s right
of petition or free speech under the United States or California Constitution in
connection with a public issue,” as defined in the statute.” (City of Cotati v.
Cashman (2002) 29 Cal.4th 69, 67, quoting Code of Civil Procedure § 425.16
(“Section 425.16™) subd. (b)(1).) “[TThe mere fact that an action was filed after
protected activity took place does not mean the action arose from that activity for
the purposes of the anti-SLAPP statute. [Citation omitted.] Moreover, that a cause
of action arguably may have been ‘triggered’ by protected activity does not entail
it is one arising from such. [Citation omitted.] In the anti-SLAPP context, the
critical consideration is whether the cause of action is based on the defendant's
protected free speech or petitioning activity.” (Navellier v. Sletten (2002) 29
Cal.4th 82, 89, citing to City of Cotati v. Cashman (2002) 29 Cal.4th 69.) Having
failed to introduce any admissible evidence of who decided and why they decided
to terminate Wilson, CNN failed to demonstrate that Wilson’s employment claims
arose from or was in connection with a matter of public interest.

As asserted by CNN, “the court's focus remains squarely on the defendant's
activity that gave rise to its asserted liability, and whether that activity constitutes
protected speech or petitioning, rather than on any motive the plaintiff may be
ascribing to the activity.” (RB, pp. 18-19, quoting Tuszynska v. Cunningham
(2011) 199 Cal.App.4th 257, 271.) This is crucial here. Wilson’s claims are based
upon non-protected activity - CNN terminating him as a behind the scene

producer. His claims are not based on whether CNN chose to publish an article,

13




and CNN failed to demonstrate that in its Anti-SLAPP Motion. Termination does
not automatically flow from CNN’s decision not to publish stories written by any
employees.

Just as this Court should not focus on discriminatory motives which Wilson
ascribes to CNN’s activity, it also should not focus on non-discriminatory motives
which CNN ascribes to its conduct. CNN’s activity at issue is its termination of
Wilson. CNN argues that its asserted liability derives from its editorial decisions
not to publish the Baca piece, which improperly focuses on motives which CNN
credits itself as having. CNN has every right to or not to publish whatever stories it
chooses, and Wilson does not allege anything to the contrary. In fact, Wilson
alleges the exact opposite, that CNN’s editorial guidelines were used as pure
pretext and irrelevant to its discriminatory motive in firing him.

“[1]t is the principal thrust or gravamen of the plaintiff's cause of action that
determines whether the anti-SLAPP statute applies. (/d. at p. 79.) The court held,
‘In short, the statutory phrase 'cause of action . . . arising from' means simply that
the defendant’s act underlying the plaintiff’s cause of action must itself have been
an act in furtherance of the right of petition or free speech.” (Scott v. Metabolife
International, Inc. (2004) 115 Cal. App.4th 404, 414, quoting City of Cotati, supra,
29 Cal.4th 78-79.) Defendant’s critical acts at issue bere are its treatment of him
and his termination as a producer. His position as producer — not as a reporter — is
too attenuated to CNN’s freedom of speech to be encompassed by Section 425.16.

“II]f the allegations of protected activity are only incidental to a cause of
action based essentially on nonprotected activity, the mere mention of the
protected activity does not subject the cause of action to an anti-SLAPP motion.”
(Scott, supra, 115 Cal.App.4th at 414; People ex rel. Fire Ins. Exchange v. Anapol
(2012) 211 Cal.App.4th 809, 823.) CNN is attempting to use its right not to
publish an article, which is undisputed, to transform Wilson’s employment claims
regarding his producer position into a claim encompassed within Section 425.16.
Had editor Straight chosen not to run the Baca article, rather speaking to his boss

Janos and then embarking on a witch hunt after Wilson, no lawsuit would be at

14




issue.

Section 425.16(3) applies to acts “in furtherance of a person's right of free
speech under the Constitution... in connection with a public issue,” requiring both
this connection to free speech and a connection to a public issue or an issue of
public interest. Relying heavily upon Hunter v. CBS Broadcasting, Inc., (2013)
221 Cal.App.4th 1510, 1521, CNN broadly argues that it met this requirement
based on the premise: “A news agency's staffing decisions concerning who it
selects or does not select to report the news constitutes an act “in furtherance of
the right of free speech” in connection with a matter of public interest, and thus is
within the coverage of Section 425.16(e)(4).” [Emphasis added.] (RB, p. 14)
Wilson, however, was a producer, and no staffing decision regarding on-air talent
reporting the news was at issue. Wilson’s claims do not dispute CNN’s editorial
right to choose its on-air personalities or reporters or its right to choose which
news stories to air or not to air.

Wilson himself is not a person of public interest. Through the time of his
termination, Wilson was not the subject of any news shows or articles. CNN
produced no evidence that Wilson had any name-recognition. Wilson was not an
on-air talent, and he was not a copy editor finalizing and approving pieces for on-
air or for CNN.com. Wilson’s primary responsibilities were as a behind-the-scene
producer, not an on-air personality, and writing for the CNN wire desk constituted
a comparatively small percentage of his work. (V2AA/348:24-27) Wilson’s
primary position as a producer would have remained had his duties regarding
internet stories been removed.

Very few people know the identities of those responsible for producing, by
comparison to on-air reporting, their news. For that reason, CNN intermingles and
attempts to confuse the positions of “reporter” and “producer” as if they are
interchangeable throughout its RB. Being known by his peers did not make him a
public figure, so Wilson’s awards within the journalism community did not make
him publicly known nor a subject of public interest.

CNN incorrectly argues that Wilson’s declaration “establishes that his

15




duties at CNN related directly to CNN’s speech.” (RB, p. 12, 17, fn. 5) From 1996
until January 28, 2014, Wilson worked at CNN, first as production assistant, then
as a producer (in 2000) and then a Producer II (in 2003); Wilson explained that his
job as producer was not reporting the news and writing for the CNN Wire desk
“was a bcomparatively small percentage of my work by comparison to my
television producing.” (V2AA/348:8-349:5, 360:9-10) Having written almost 200
stories over an 18 year period means he wrote less than one internet story a month,
and the time necessary to write the brief pieces could be minimal, as he testified.
Contrary to CNN’s suggestion, that in no way impeaches his testimony.

Contrary to CNN’s assertion, Wilson’s declaration establishes that he did
not in fact plagiarize any article, as does CNN’s evidence. CNN V.P. Griffiths
testified that “CNN has a process in place in order to detect attribution concemns
prior to publication,” and the Row “reviews stories to ensure that all material is
properly attributed and sources and “may detect attribution issues by performing
internet searches... or using publication software.” (V1AA/64:11-19) Wilson knew
this fact when he submitted the Baca article. (V2AA/359:16-17) As Griffiths
explained, “[i]f the Row detects similarities between a draft story and another
news source, the editor #ypically contacts the reporter or filed producer to discuss
the issue.” [Emphasis added.] (V1AA/65:1-5) Use of this term “typically” would
suggest that finding such similarities is not unusual, but CNN failed to identify its
frequency. Were all other employees terminated when the Row “typically” found
similarities? CNN failed to disclose that information. CNN’s suggestion that
Wilson’s declaration establishes that CNN had made a “good faith determination”
of plagiarism is insupportable.

In Hunter, the position at issue was a television weather anchor. That
position encompasses little other than reporting the weather news. As the person
communicating the news to the public, that anchor position unarg\iably furthered
CBS’s free speech.

Similarly, in Tamkin v. CBS Broadcasting, (2011) 193 Cal.App.4th 133, the

Tamkins’ first names and information were directly used in the content of an

16




episode of the highly popular CSI television show and their last names were used
in the creative process. Incorporated into that television show of interest to the
public, the Tamkins’ information furthered CBS’s free speech.

Likewise, in Lieberman v. KCOP Television, Inc., (2003) 110 Cal. App.4th
156, KCOP broadcast the illegal recordings of Lieberman, identifying him as
having improperly prescribed controlled substances. “Because the surreptitious
recordings here were in aid of and were incorporated into a broadcast in
connection of a public issue,” the complaint fell within the scope of section
425.16, but Liecberman met his burden on prong two. (Id. at 166.)

CNN also relies upon Greater L.A. Agency on Deafness, Inc. v. CNN, Inc.,
(9th Cir. 2014) 742 F.3d 414, 422 (“GLAD”), in which “GLAD sought injunctive
relief and damages,” and “by its own admission, seeks to change the way CNN has
chosen to report and deliver that news content by imposing a site-wide captioning
requirement on CNN.com.” (/d., p. 423.) Accordingly, the claims at issue were
directly connected to CNN’s right of free speech. The Ninth Circuit, however,
warned:

“In concluding that CNN's conduct is in furtherance of its free
speech rights on a matter of public interest, we do not imply
that every action against a media organization or any action
imposing increased costs against such an organization falls
within the scope of California's anti-SLAPP statute. Nor do
we suggest that the broad construction of the anti-SLAPP
statute triggers its application in any case marginally
related to a defendant's exercise of free speech. We adopt
instead a much more limited holding: where, as here, an action
directly targets the way a content provider chooses to deliver,
present, or publish news content on matters of public interest,
that action is based on conduct in furtherance of free speech
rights and must withstand scrutiny under California's anti-
SLAPP statute.” [Emphasis added.]

(Id. at pp. 424-425.) CNN’s interpretation of GLAD ignores this limitation on the
ruling.
Wilson’s claims do not “directly target[] the way a content provider

chooses to deliver, present, or publish news content on matiers of public interest,”

17




as required by the Ninth Circuit. In contrast to Hunter, Lieberman, Tamkin and
GLAD, Wilson’s employment claims involve no specific programs being
broadcast, no content obtained from plaintiffs for on-air programming and no
reporting positions. Wilson’s was a behind the scene producer and his
discrimination and retaliation claims are not connected to CNN’s right of free

speech. His claims are based upon CNN’s action in terminating him.

D. CNN MISSTATES THE STANDARD APPLICABLE TO
THE STEP-TWO PRONG.

As the California Supreme Court has explained, “no cause of action
qualifies as a SLAPP merely because the defendant's actions conceptually fall
within the ambit of the statute's initial prong.” (Navellier, supra, 29 Cal.4th at 95.)
“If the court finds such a showing has been made, it then determines whether the
plaintiff has demonstrated a probability of prevailing on the claim.” (Equilon
Enterprises v. Consumer Cause, Inc. (2002) 29 Cal.4th 53, 67.)

CNN’s argument misstates the law regarding the step-two prong. CNN
states, “Wilson tries to downplay his burden by arguing that he was only required
to show that his lawsuit has ‘minimal merit.” (AOB, p. 36) The law is to the
contrary.” [Emphasis added.] (RB, p. 26) However, that is exactly the law.

The California Supreme Court proves CNN’s position is false:

“In making this assessment it is ‘the court's responsibility... to
accept as true the evidence favorable to the plaintiff....’
[Citation omitted.] The plaintiff need only establish that his
or her claim has ‘minimal merit’ [citation omitted] to avoid
being stricken as a SLAPP.” [Emphasis added.]

(Soukup v. Law Olffices of Herbert Hafif (2006) 39 Cal.4th 260, 291, citing to
Navellier, supra, 29 Cal.4th at §89.)

18




E. SATISFYING THE STEP-TWO PRONG, WILSON HAS
DEMONSTRATED MORE THAN MINIMAL MERIT IN
HIS FEHA/CFRA CLAIMS. WHICH ARE NOT BARRED
BY THE FIRST AMENDMENT.

1. Wilson’s Prima Facie Showing that his Employment
Claims Have Merit Remains Uncontested by CNN.

Wilson must emphasize he met his burden of showing the merit of his
employment claims. (AOB, pp. 47-54; Section 1 supra.) Inaccurately stating the
evidence, CNN argues in its Introduction that Wilson cannot prove the merits of
his claim because he “admitted” to plagiarizing so his termination was justified.
CNN does not otherwise respond to Wilson’s prima facie showing that his
employment claims have minimal merit and ignores the evidence favorable to the
merits of Wilson’s employment claims. (AOB, pp. 47-54) CNN also does not
respond to Wilson’s showing that the Trial Court merely criticized Wilson’s
argument style (which was limited by the available space) rather than considering
whether all of the evidence submitted and identified demonstrated minimal merit.
(V5AA/1222; AOB, p. 48) In discussing the step-two prong of the Anti-SLAPP
- analysis, CNN instead asserts that Wilson’s antidiscrimination claims are barred
by the First Amendment. CNN failed to disprove Wilson’s prima facie showing of
merit. ' |

The plaintiff in Cheal, supra, proved her prima facie age discrimination
claim in a fashion similar to Wilson. After a decade of good reviews as a dietetic
technician, Cheal was terminated by the hospital purportedly for including one or
more errors regarding dietary restrictions on menus. The trial court’s ruling
granting summary judgment based upon the hospital’s showing of unsatisfactory
performance was reversed on appeal. The appellate court noted that “aside from
triable issues concerning the number and magnitude of the ‘mistakes’..., there was
strong evidence before the court that the hospital, under its own written policies,
anticipated and expected such mistakes because, given the nature of the work, they

were inevitable.” (Cheal, supra, 223 Cal.App.4th at p 743.) “Evidence of the

19




employer's policies and practices, including its treatment of other employees, may
support a contention, and an eventual finding, that the plaintiff's job performance
did in fact satisfy the employer's own norms.” (Id. at pp. 742-743.)

Wilson made such a showing here. In part, he demonstrated that the final
editorial review process was in place to identify adequate attribution of third party
sources before publication, that CNN’s response to the copy editor’s criticism was
not applied evenhandedly among employees, that CNN did not actually consider
any of his five articles to be plagiarism since they remained on its site, and that a
process is in place regarding the procedure that is “typically” implemented when
“similarities between a draft story and another news source” are detected (as V.P.
Griffiths testified). (V1AA/65:1-5) That process addressing these typical
occurrences suggests that this is a common occurrence and not mistake that
customarily resulting in termination. Along with his preceding two decades of
superlative work performance, Wilson demonstrated that his performance was
satisfactory, but was terminated anyway. He also produced evidence of his
supervisor’s animus, who was a decision maker in his termination, and that his
termination followed his discrimination complaints. (AOB, pp. 13-16, 21-22)

Wilson demonstrated that his termination was due to discriminatory animus
in violation of FEHA and CFRA, and the First Amendment does not bar Wilson’s

claims as demonstrated below.

2. CNN Has No Blanket First Amendment Immunity
from Liability for its Violations of Antidiscrimination

Laws Regarding its Editors, Producers or Writers.

CNN cannot establish that the First Amendment bars Wilson’s employment
claims. California antidiscrimination laws and the relief sought by Wilson have no
relationship to the impartial distribution of news and are not linked to editorial
control. No law supports CNN’s position that its employment decisions regarding
its editors, producers and writers are so inextricably linked with the content of the

news that these staffing decisions are entitled to First Amendment protection. To

20




the contrary, extensive Supreme Court and federal case law holds directly to the
contrary.

In McDermott v. Ampersand Publishing, LLC, (9th Cir. 2010) 593 F.3d 950
(“McDermott”), the Ninth Circuit affirmed an order denying injunctive relief with
a “central demand of the ceding of an aspect of [the News-Press's] editorial
discretion.” (Id. at p. 956.) The Ninth Circuit’s analysis directly supports Wilson’s
position here.

In McDermott, following clashes “over issues of content,” several reporters
and editors resigned “to prdtest what they perceived as unethical interference in
the news-reporting function.” (/d. at p. 954.) Newsroom employees then issued
four demands publicly: 1. Restore journalism ethics by implementing and
maintaining a clear separation between the opinion/business side of the paper and
the news-gathering side; 2. Invite back the six newsroom editors who had
resigned; 3. Negotiate a contract regarding wages and m; and 4. Recognize the
Union. (Ibid) When the Paper refused these demands, the Union newsroom
employees embarked on a campaign with these demands and to persuade readers
to cancel their subscriptions, followed with the Union’s press conference,
fundraiser and rally with these demands. (/bid.) The NLRB certified the Union,
but a collective bargaining agreement was not reached. (/4. at p. 955.) The paper
ultimately discharged employees “for union activity directed at pressuring the
newspaper’s owner and publisher to refrain from exercising editorial control over
news reporting.” (Id. at p. 953.) The Union then filed a complaint with the NLRB
for unfair labor practices, including the discharge of eight employees based on
their union activities. (/d. at p. 955.) The ALJ conducted a trial of these claims,
and the parties filed objections to its ruling and that case remained pending before
the Board. (/d. at p. 956.) The Board then filed a petition seeking an injunction
compelling the paper to offer interim reinstatement of the eight terminated
employees. (Ibid.)

The District Court denied the injunction, finding it “posed ‘a significant

risk of violating [the News-Press's] First Amendment rights’ since the ‘employees’

21




PROOF OF SERVICE
CCP §§ 1011, 1013, 1013a

STATE OF CALIFORNIA, COUNTY OF LOS ANGELES

I am employed in the County of Los Angeles, State of California. I am
over the age of 18 and not a party to the within action. My business address is 225
Santa Monica Blvd., Suite 700, Santa Monica, California 90401.

On November 13, 2017, I served the foregoing document described as
APPELLANT’S ANSWERING BRIEF ON THE MERITS on the interested
parties in this action as follows:

X By placing true copies enclosed in a sealed envelope addressed to
each addressee as follows:

Adam Levin (SBN 156773) Attorneys for Defendants, Cable News
axl@msk.com Network, Inc., CNN America, Inc., Turner

Mitchell Silberberg & Knupp LLP Services, Inc., Turner Broadcasting

11377 West Olympic Blvd. System, Inc. and Peter Janos

Los Angeles, CA 90064
Tel: (310) 312-2000

Los Angeles Superior Court 1 copy
Department 45

111 N. Hill Street

Los Angeles, CA 90012

%ok ok kg

X BY EXPRESS MAIL/OVERNIGHT DELIVERY:

I placed each envelope into a package designated by the express service
carrier, with delivery fees provided for and addressed to each addressee as
stated on the attached list, and deposited the package in a facility regularly
maintained by the express service carrier at Los Angeles, California, for
collection and overnight delivery.

Executed on November 13, 2017, at Santa Monica, California.

<] STATE I declare under penalty of perjury under the laws of the
State of California that the foregoing is true and correct.

Jose Castro %

53



